Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ledare: MP:s flygplatsförslag var inget aprilskämt – det borde ha varit det

Annons
Miljöpartiets språkrör Isabella Lövin vill att Swedavia, som äger flygplatser, ska verka för att minska flygandet. Foto: Tomas Oneborg.

Det finns två sätt att bli lurad 1 april. Att gå på ett aprilskämt eller att tro att en nyhet är ett aprilskämt. Det var i år lätt att bli "lurad" på det senare sättet.

I en debattartikel (1/4) krävde MP att statliga Swedavia, som äger och driver flygplatser, ska få i uppdrag att minska flygandet, likt Systembolaget har i uppdrag att minska drickandet av alkoholhaltiga drycker. Vidare skulle alla flygannonser innehålla uppgifter om klimatpåverkan, på samma sätt som alkoholreklam varnar för alkoholens skadeverkningar.

Det kändes som ett aprilskämt. Men det var det inte. Eftersom flygskatten infördes 1 april passade MP att skryta över den nya pålagan och att komma med ytterligare krav.

Flygets klimatpåverkan är dock definitivt inget aprilskämt, och flygandet ser ut att fortsätta att öka. Så prognosen är nog, som det blev med trängselskatten i Stockholm, att flygskatten blir kvar även om det blir en borgerlig regering.

Däremot verkar det ändå märkligt att uppdra åt ett flygplatsbolag att verka för mindre flygande. Särskilt märkligt skulle det bli på mindre flygplatser där underskottet beror på att för få flygbolag och passagerare väljer att flyga. Ska målet för bolaget vara dess egen konkurs?

Bakgrunden till varningarna på alkoholannonser är att alkoholreklam var förbjudet, men EU-inträdet gjorde att förbudet ansågs olagligt. Varningstexterna kom som någon sorts ersättning för det totalförbud en riksdagsmajoritet egentligen stod bakom.

Men det kan vara lätt att, som MP här, vilja använda ett ursprungligt undantag på fler ställen. Undantag bör dock förbli undantag.

Statligt bestämda varningstexter i samband med reklam bör överlag undvikas i det längsta.

Mer läsning

Annons