Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ledare: Mer "krismöte" än "kongress" när MP samlas i helgen – oklart om partiet alls klarar riksdagsspärren

Annons
Miljöpartiets språkrör Isabella Lövin och Gustav Fridolin.Foto: Stefan Jerrevång/TT

När landets miljöpartister samlas till helgens partikongress är inte mycket som det en gång var. Det mesta pekar nedåt. Opinionsläget är tufft, förtroendet för språkrören är lägre än för någon av övriga partiledare och åren i regeringsställning har gjort att partiet tappat hälften av sina medlemmar.

Förra valrörelsens många löften om att fixa skolan på 100 dagar, lägga ned Bromma flygplats, stoppa Vattenfalls brunkolsbrytning, avstyra förbifart Stockholm med mera har blivit till grus i Rosenbad. Alla MP-väljares högt ställda förväntningar har grusats likaså – inte minst efter att Miljöpartiet tvingats ställa upp på den hårda migrationspolitik som Socialdemokraterna drivit igenom.

Att medlemskadern tynar bort är en sak. Att partiet har det svårt att skaka fram personer som trots allt är villiga att företräda partiet en helt annan.

I fler än var sjätte svensk kommun – 50 stycken – saknar Miljöpartiet lokala kandidater till höstens kommunfullmäktigeval, rapporterade Sveriges radio i veckan.

Att ett parti helt saknar rep­re­sen­tanter till sin valsedel i 50 av landets kommuner får effekt även på valet till riksdagen. Det är lokalt som mycket av fotarbetet sker under en valkampanj. Och för Miljöpartiet, som lär få inrikta sig på en kamp in på mållinjen för att klara fyraprocentsspärren, innebär avsaknaden av engagerade partisympatisörer i var sjätte kommun att spurten kommer att ske i en rejäl uppförsbacke.

Till saken hör också så att Miljöpartiet är svensk politiks mest utpräglade storstadsparti. Och då inte enbart för att partiet har betydligt starkare väljarstöd i större städer än ute i landet – utan för att partiet ser Sverige med storstadsbons ögon.

Exempelvis betraktar många människor på landsbygden det som ett direkt hån att Miljöpartiet skambelägger bil och flyg, för dem helt nödvändiga kommunikationsmedel, samtidigt som de ska vara med och skattesubventionera elcyklar.

När Miljöpartiet nu tappar medlemmar och väljarstöd, samtidigt som partiet inte kan locka företrädare, är en jämförelse med senaste riksdagsvalet på sin plats.

Den gången fick partiet 6,9 procent av rösterna i riket, nästan tre procentenheter mer än vad man når i dagens opinionsmätningar. Men bryter man ner det resultatet för att se hur väljarna röstade på kommunnivå hamnade MP under fyra procent i hela 102 av landets 290 kommuner. Exempelvis hade MP lägre stöd än så i tolv kommuner i Västerbotten och elva kommuner i Värmland.

Siffrorna visar tydligt hur svag förankring som Miljöpartiet redan då hade ute i landet. Och regeringspolitiken har knappast förbättrat utgångsläget.

Lägg därtill att de ofta lättrörliga urbana väljarna i storstäderna – elcykelbidraget till trots – enligt opinionsmätningarna hittat till andra alternativ så förstår du varför krisstämningen ligger tung i kongresshallen i Västerås.

Mer läsning

Annons