Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ledare: Gå inte på påståendet om bussåkandet kan vara"gratis"

Annons
Räkna med överutnyttjande.

Kommun- och landstingspolitiker brukar vara bekymrade för framtiden. Utan ökade statsbidrag hotar kraftigt höjda kommunalskatter för att klara verksamheten i skola, vård och omsorg. Skattehöjningar ser alltmer troliga ut.

Samtidigt blir mer och mer avgiftsfritt. V har gång på gång lyft fram att de har fått igenom att det ena eller andra ska bli "gratis", det vill säga enbart betalas av skattebetalarna. Kampanjer för att det ena eller andra ska bli "gratis" är också en bärande del av S politik lokalt och i regionerna.

Det finns fördelar med det mesta, men att prioritera betyder att välja det som är mest angeläget. Och då borde "gratis" kollektivtrafik inte komma före sjukvård eller äldreomsorg. I synnerhet som det kan leda till mer bussåkande och mindre cyklande och promenerande, trots att politiker brukar tala sig varma för bättre folkhälsa och miljö genom att cykla mer.

Det handlar dock om mer än "gratis" bussar. När kostnader och behov ökar på offentligt betald service talar tvärtom mycket för att behålla och snarare höja avgifter.

Det allmänna behöver fortsatt betala mycket via skatter och en del som skolan ska vara "gratis". Men i många fall kan en mindre avgift behövas för att undvika "stök", att tjänsten efterfrågas "i onödan" och ännu högre skatter.

Risken är annars att skatterna inte räcker till för att ha god kvalitet på välfärdstjänsterna, vilket i sin tur gör att de med mer pengar köper egna tjänster och därmed får bättre och snabbare service. Detta är en utveckling som aktivt förespråkas av marknadsliberala Timbro.

Det vore ett grundskott mot den allmänna välfärdstaten, och det kan synas märkligt att V och andra "gratisivrare" i praktiken kan fungera som marknadsstatens vägröjare och välfärdsstatens dödgrävare.

Mer läsning

Annons