Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ledare: För fyra år sedan ansågs bilen miljövänlig - nu rasar värdet efter politikerbeslut

Annons
Mercedes C200 BlueTEC, med en bränslesnål dieselmotor, klassades som miljöbil 2014. Nu anses den så förorenande att den kan komma att förbjudas i vissa städer.

I Stockholm vill den rödgröna majoriteten införa miljözoner från 2020, där det blir förbjudet att köra dieselbilar som inte klarar miljökraven Euro6 – det vill säga alla som är tillverkade innan 2015.

Det blir ett förbud mot dieselbilar i de tyska städerna Stuttgart och Düsseldorf.

Luften i storstäderna har snabbt blivit sämre på senare år, mycket på grund av dieselbilarna. Orsaken är att fokuset på att få ner koldioxidhalterna – ett resultat av ambitiös klimatpolitik – istället drivit upp kväveoxidnivåerna i utsläppen.

Kväveoxid är inte ett stort problem på landsbygden, där gasen luftas ut. I städerna samlas däremot partiklarna och gör luften dålig och cancerframkallande.

I Sverige finns 1,3 miljoner dieselbilar som inte klarar miljözonskraven. Deras andrahandsvärden riskerar nu att rasa snabbt.

Hur många kan tänka sig att köpa en bil som inte ens tillåts passera Stockholm via E4:an? Dieselförbuden blir en straffskatt på dem som för några år sedan gjorde sitt bästa för att välja en miljövänlig bil.

Man bör i efterhand vara kritisk mot att alliansregeringen i omställningen av fordonsparken fokuserade allt för mycket på koldioxidutsläppen, i stället för att ta hänsyn till fler faktorer.

Men det är inte alliansregeringen eller staten som får ta det ekonomiska ansvaret för det misstaget, utan Sveriges dieselbilägare.

När nästa skifte nu närmar sig bör det finnas med i beräkningen. En särskild miljöbilspremie där inbyte av en dieselbil mot en elbil eller hybrid kompenserar åtminstone något av det förlorade värdet är exempelvis en idé som både lindrar förlusten och snabbar på utvecklingen.

Joakim Broman

Mer läsning

Annons