Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ledare: Fler huvuden kan rulla efter KU:s granskning av IT-skandalen på Transportstyrelsen

Annons
Sparkades som minister, men fick direkt nytt fång röda rosor. Anders Ygeman är nu gruppledare för S i riksdagen. Foto: Christine Olsson / TT

I somras briserade den största skandalen i svensk statsförvaltning på många år. Det visade sig att Transportstyrelsen medvetet hade brutit mot lagen. Myndigheten hade lagt ut driften av sitt IT-system på IBM, som sedan använt ej säkerhetskontrollerad personal.

Skandalen läckte ut av misstag. Regeringen sparkade Transportstyrelsens generaldirektör Maria Ågren men berättade inte varför. Oppositionspartierna fick inget veta. Det var först när Dagens Nyheter började gräva i frågan som sanningen kom fram.

infrastrukturminister Anna Johansson (S) och inrikesminister Anders Ygeman (S) tvingades avgå, liksom statsminister Stefan Löfvens statssekreterare Emma Lennartsson.

På torsdagen startade konstitutionsutskottets granskning av skandalen.

Granskningen lär pågå hela våren och kan leda till fler avslöjanden och avgångar. Frågan är till exempel vad EU-minister Ann Linde (S) visste och gjorde. Hon var då statssekreterare åt Anders Ygeman och nyckelperson vad gäller regeringens kontakter med Säpo. Hon har hittills legat lågt och sagt att hon uppfattade det hela som ett rutinärende.

Lagom till konstitutionsutskottets granskning har Transportstyrelsens egen undersökning blivit klar. Den visar att läget är värre än vad hittills framkommit. I princip har alla inblandade IT-tekniker kunnat komma åt alla uppgifter i Transportstyrelsens register under drygt två års tid, ända till oktober 2017. Trots att skandalen blev känd kunde alltså fortfarande ej säkerhetskontrollerad IT-personal komma åt uppgifter!

Dessutom har fler IT-tekniker än tidigare känt haft tillgång till uppgifterna. Cirka 80 personer i Ungern, Rumänien, Tjeckien och Serbien har haft full tillgång. Om detta innebär att andra länders säkerhetstjänster, till exempel Rysslands, fått tillgång till uppgifterna är oklart. Tranportstyrelsen skriver i sin rapport att man inte har "några indikationer" på detta.

Varför ringde det inga varningsklockar i regeringskansliet? Varför fick inga ministrar veta något?

Regeringskansliets hantering av skandalen har visat på omdömeslöshet och inkompetens. Resultatet av konstitutionsutskottets granskning kan och borde därför få stor betydelse i årets valrörelse.

Mer läsning

Annons