Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ledare: Den självkörande bilen är en revolution

Annons
Miljöminister Karolina Skog (MP) är inte imponerad av den nya teknikutvecklingen. Foto: Johan Nilsson.

Dödsolyckan i Phoenix, Arizona i måndags var den första av sitt slag. En självkörande bil från taxiföretaget Uber körde på en kvinna, som avled på sjukhuset.

Teknikoptimister invänder att mänskliga förare dödar tusentals människor varje dag. Det är sant, men med tanke på hur få självkörande bilar det ännu finns på vägarna är varje dödsolycka mycket allvarlig. När tekniken sprids måste vi kunna lita på att den fungerar.

I början av mars lämnades utredningen “Vägen till självkörande fordon” över till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), och i veckan diskuterades slutsatserna på ett seminarium på tankesmedjan SNS (180322). Utredningen har gjorts av Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på Transportstyrelsen, och är mycket grundlig.

Miljöminister Karolina Skog (MP) verkar dock inte imponerad. I Expressen (180321) slår hon fast att förväntningarna på självkörande fordon är överdrivna. “Att kunna titta på film när man kör bil i all ära, men för det har vi redan tåg”, säger hon till tidningen.

Med all respekt för tåget verkar miljöministern ha missat poängen. På sikt finns mycket att vinna på att självkörande fordon tar över på vägarna.

De enskilda olyckorna till trots är säkerheten det främsta argumentet. Datorer kör mer förutsägbart och kan reagera snabbare på en oväntad händelse. När fordonen dessutom kommunicerar kan risken för olyckor minimeras.

På längre sikt, när de flesta fordon är självkörande, kommer tekniken att förändra hela städer. Bilköer, som är ett resultat av irrationellt körande, försvinner, vilket krymper pendlingstiderna. Sannolikt minskar det privata ägandet av bilar i takt med att priset på transporttjänster sjunker. Det blir mindre attraktivt att äga en bil som står stilla 95 procent av tiden, och mer attraktivt att dela med andra, genom taxitjänster eller bilpooler. De få fordon som ändå finns kvar i städerna behöver färre parkeringsplatser, vilket gör att ytorna kan nyttjas till annat.

Om den här utvecklingen tar 15 eller 50 år är omöjligt att säga. Nu krävs att alla delar av offentligheten planerar för den här förändringen. Hur klarar vi omställningen för de tusentals lastbilschaufförer som blir arbetslösa? Hur påverkas de kommande decenniernas infrastrukturinvesteringar? Hur ska stadsplaneringen i framtiden se ut?

Det finns ingen anledning att rycka på axlarna inför farorna med självkörande fordon. Men det är ännu dummare att reducera en genomgripande förändring av transportsystemet till en fråga om att folk vill titta på film i bilen. De självkörande fordonen är en kommande revolution.

Joakim Broman

Mer läsning

Annons