Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ledare: Därför borde sossekommunerna se studieron i friskolor som ett föredöme

Annons
Studieron och därmed kunskapsresultaten är bättre i friskolor, även när socioekonomiska skillnader tas med i jämförelserna. Foto: Berit Roald

Bakom Socialdemokraternas och Vänsterpartiets motstånd mot vinster i välfärden och friskoleföretag finns föreställningen att vinstintresset skulle utarma skolan.

Pengar som skulle gå till undervisning påstås istället hamna i fickorna på riskkapitalister:

"Vi ska säkra att våra skattepengar går till det som de är avsedda för och inte till den vinstjakt som vi ser har skapat förödande effekter i vår gemensamma välfärd", skrev exempelvis civilminister Ardalan Shekarabi (S) tillsammans med vänsterpartisten Ali Esbati i en debattartikel i december (DN 3/12).

Att friskolor skulle göra den svenska skolan sämre är möjligtvis en bild som gör sig fint på första maj med en inramning av röda fanor.

I verkligheten pekar däremot allt på att friskolorna gör det samlade skolutbudet i Sverige bättre.

Att elever i friskolor presterar bättre kunskapsmässigt är välkänt sedan tidigare. En analys av Pisa-resultaten visar exempelvis att friskoleelever i genomsnitt får 10 poäng högre resultat i matematik, 14 poäng högre i naturvetenskap och 18 poäng högre i läsförståelse jämfört med elever i kommunala skolor, och det efter att hänsyn tagits till elevernas bakgrund (GP 17/10-2016).

En ny studie baserad på Skolinspektionens Skolenkät bland elever visar dessutom att friskolor lyckas bättre än kommunala skolor när det gäller att skapa en bra studiemiljö.

"Resultaten visar att elever i friskolor genomgående ger sina skolor högre betyg avseende mjuka värden som studiero, stimulans och utmaningar i jämförelse med elever i kommunala skolor," konstaterar författaren av studien, skolforskaren Gabriel Heller-Sahlgren (SvD 7/1).

Att eleverna i friskolor får mer studiero är sannolikt en viktig förklaring till de högre resultaten i kunskapstesterna.

Många fristående skolor skulle kunna fungera som förebilder för kommunala skolor, och inspirera skolpolitiker, rektorer och lärare till att skapa bättre skolmiljöer och nå bättre resultat.

I stället sätter regeringens planerade vinsttak för friskoleföretag dessa skolors existens på spel.

Svend Dahl

Mer läsning

Annons