Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ledare: Därför är det bra för Sverige med snabbare tåg mellan Stockholm och Oslo

Annons
Foto: Audun Braastad/NTB/TT

Bland alla utspel under Almedalsveckan fanns även ett förslag om hur tågförbindelserna mellan Oslo och Stockholm kan förbättras snabbare än planerat.

Det är ungefär lika långt mellan Stockholm och Oslo som mellan Stockholm och Göteborg, men tågförbindelserna är betydligt sämre.

Det handlar i förslagen från Oslo-Sthlm 2.55 (en tänkt restid år 2030) om att förbättra och förkorta dagens järnväg, inte om att bygga nya och dyra höghastighetsbanor. Det kostar för all del också mycket pengar, men bör gå lättare att genomföra än att dra helt ny räls, som med höghastighetstågen.

En restid på knappt tre timmar anses göra tåget konkurrenskraftigt mot flyget, och kunna ge en marknadsandel på över 60 procent. I stora delar handlar det om utbyggda dubbelspår, men genom att dra nya spår mellan Örebro och Kristinehamn, samt mellan Oslo och Arvika förkortas restiden rejält.

De mest drivande är föga förvånande Karlstad/Värmland och Örebro. De skulle tjäna mest på en bättre järnväg, men även för Västmanland finns klara fördelar. Med den nya sträckningen skulle tågen gå norr i stället för söder om Mälaren.

Det skulle ge bättre förbindelser med Oslo, men också med Örebro och Karlstad. En viktig fördel med en bättre Oslobana är att den underlättar pendlande till och mellan större städer som Västerås, Örebro och Karlstad.

Men det är gott om projekt som tävlar om skattepengar, och den här järnvägen skulle inte bli klar förrän 2040. Nya banan Arvika-Oslo skulle kosta mycket.

Nu föreslås att de nya sträckningarna ska medfinansieras av privat kapital. Företag har visat intresse eftersom det handlar om en lönsam investering, och kunde göra att det i stället blir klart runt 2030.

Ett förslag värt att arbeta vidare med. Det ska så klart vara så "nära" det går mellan de olika huvudstäderna i Norden.

Mer läsning

Annons