Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ledare: Äldre måste få hjälp att klara sig på nätet

Annons
Bara drygt 50 procent av de över 76 är internetanvändare. Foto: Leif R Jansson.

Vårt sätt att ge och få information har revolutionerats. Från 1990-talets pipande, långsamma modem till att ha internet med sig överallt i mobilen.

I dag har 95 procent av alla svenskar över 12 år tillgång till internet i hemmet (Svenskarna och internet, 2017).

Till viss del har användningen av internet sett till ålder börjat plana ut. I åldrarna upp till 55 år använder så gott som alla internet med enbart 56 procent av de över 76 är internetanvändare.

Även om internetanvändandet ökar bland äldre är det fortfarande många som inte tar del av digitaliseringens fördelar.

I en insändare i Gefle Dagblad som fick stor spridning i veckan – "Diskriminering i högsta grad" funderar skribenten över att äldre som inte äger någon dator, surfplatta eller smartphone faktiskt står utanför vårt samhälle: "Tänk er själva vad mycket alla dessa människor går miste om, alltså inte på långa vägar ens kan ta del av."

Det är en bra poäng. En halv miljon svenskar är aldrig uppkopplade, av dessa är en stor majoritet över 66 år gamla.

Den som med självklarhet använder sig av internet kan på ett enkelt sätt shoppa, deklarera, beställa läkartider (rent av prata med läkare online), betala räkningar, boka resor. Med hjälp av sociala medier finns dessutom möjligheter att lära känna andra med samma intressen. För äldre ensamma skulle det kunna vara ett sätt att bryta isolering.

Självklart är det inte det enklaste att få dessa grupper att börja använda internet. Till stor del handlar det ju om intresse. Men det handlar också om att vidga begrepp som tillgänglighet och anpassning.

Den som rent fysiskt tar sig till Skatteverket eller Försäkringskassan kommer att hitta lokaler väl anpassade för den som har svårt att gå eller som använder rollator.

Men om du går in på samma myndigheters hemsidor är den sällan anpassad för den som är teknikovan. Den som kanske har lite svårt att se vad det står och som inte riktigt törs trycka på alla länkar eller som inte har en aning om vad ett "digitalt bank-ID" är.

Kommuner, myndigheter, landsting och andra instanser som tillhandahåller tjänster på internet, måste förhålla sig till utvecklingen. Det är inte bara de yngre generationerna som ska kunna använda sig av nätets alla fördelar.

Mer läsning

Annons