Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

KRÖNIKA: Vi ställer för höga krav på oss själva – så undviker du bakslaget i februari

/

Man står där vid tolvslaget, proppmätt och med kvällens tionde champagneglas i handen och lovar att, från och med imorgon, då är dags för ett nytt liv. Äntligen! Alkohol, skräpmat och socker ska bytas mot den allra senaste dieten, proteinpulver och gymkort.

Annons

Till en början så verkar det faktiskt fungera ganska bra. Om man går till gymmet i januari så är det verkligen fullbelamrat. Människorna som bestämt sig för att förändra sin livsstil och börja träna är många. Varenda skivstång och hantel är upptagen. Löpband och träningscyklar används troligtvis mer under januari än vad de gör under årets resterande elva månader tillsammans.

Men sedan händer det något. Redan i februari mattas energin av. Framme i mars är gymmet återigen lika tomt som det var i december. 

Vad har då hänt med alla nyårslöften?

Har alla redan nått sina mål? Eller har de helt enkelt bara gett upp?

Exakt kan vi aldrig veta, men min erfarenhet är tyvärr att alternativ två ligger närmast sanningen. De allra flesta tycks lägga av med sina nyårslöften för att de misslyckas, och detta framför allt för att de satt upp alldeles för höga och orealistiska mål till att börja med. Mål som, just därför att de inte går ihop med livet i övrigt eller den egna kroppens förutsättningar, bara resulterar i ångest. 

Tio kilo ska bort på en månad, samtidigt som milen ska springas på 40 minuter. Varenda litet onyttigt livsmedel ska bytas mot grönsaker och frukter som man inte ens kan uttala namnet på. Innan jobbet ska det tas morgonpromenader och ett pass på gymmet ska man också hinna med varje dag. Visst finns det människor som klarar av att träna och leva så. Men det är oftast personer som tävlar i bodybuilding eller fitness. Människor som har sådan koll på sin diet att de "unnar sig" när de äter en bananpannkaka eller några nötter mer än dieten föreskriver.

Jag har ingenting emot att vissa väljer den livsstilen, jag imponeras av de som klarar av det. Men det är inte dessa människor som står där vid tolvslaget och skålar för ett nytt liv och som kroknar i februari.

Det är så klart bra att man bestämmer sig för att göra en förändring i hälsosammare riktning. Vi lever i ett samhälle där vi rör på oss allt mindre och övervikten ökar, både hos barn och vuxna, och därför är nyårslöften egentligen väldigt bra. Problemet är bara att så många inte klarar av att hålla dem.

Så i stället för att över en natt genomföra en hel livsstilsförändring, bestäm dig för vad du vill uppnå innan nästa nyår och sätt upp realistiska delmål. Hitta en träningsform som passar dig, öka vikterna lite varje vecka och strunta i kvargen om du tycker att den smakar illa. Ät ordentlig mat så att du orkar träna och se till att sova ordentligt så att kroppen kan återhämta sig.

Visst är det roligt om de där extra kilona försvinner snabbt. Men det är bättre att hitta en bra balans i vardagen som håller år efter år, så att de där kilona också håller sig borta.

Mer läsning

Annons