Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Krönika: Det blir svart på byvägen när nya krockregler nu gör att lyktstolparna måste tas ned

Annons

En mörk februarikväll är stora vägen genom byn ofta upplyst av några gatlyktor. Ute på åkern och i skogen är det becksvart.

Men på bygatan är det ändå någorlunda ljust mellan husen. Förlåt en fråga som låter konstig: Vad är poängen med den där belysningen på vägen genom byn?

En sån dum fråga – trafiksäkerhet förstås! Jo, givetvis är det en viktig faktor. Men handlar det bara om trafiksäkerhet?

Kunde man låta byvägen förbli mörk om det visar sig att vägbelysningen inte har någon positiv effekt på trafiksäkerheten?

Ja, skulle Trafikverket svara. I dagarna har myndigheten träffat en överenskommelse med Sveriges kommuner och landsting om att ansvaret för belysning på statliga vägar ska centraliseras till Trafikverket.

Stora vägen genom byn brukar vara en statlig väg, men hittills har det ofta varit kommunen som svarat för vägbelysningen inne i byn.

Det är nog klokt att staten sörjer för belysning längs statliga vägar. Men kruxet är att Trafikverket bara övertar ansvar för belysning som lever upp till miljökraven och som sitter i stolpar som böjer sig om en bil kör in i dem.

Lamporna måste också sitta tillräckligt tätt för att inte skapa skuggpartier längst vägen. Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det bättre med jämnt mörker än med växlingar mellan ljusa och mörka partier – och trafiksäkerhet är den enda aspekten Trafikverket bedömer här.

Miljö och trafik, så utvärderas belysning av en ingenjör. Men finns inte fler perspektiv? Man undrar vad byborna kommer att säga.

Vill de hellre ha en helmörk bygata än en som har gles vägbelysning? Är det bättre att plocka ner den gamla belysningen om man inte kan investera i nya miljö- och krockvänliga lyktstolpar?

Det är kommunernas ansvar att få befintlig belysning i skick för att klara Trafikverkets krav. Kostnaderna kan bli väldigt stora för glest befolkade kommuner med många belysta byvägar. Kommunerna i Jämtlands län har börjat protestera, och man kan gissa att fler kommer följa.

Ty den föråldrade belysning som kommunen inte renoverar upp ska plockas bort.

Trafikverket bedömer att ”en hel del anläggningar kommer att tas ner”. Eller som Thord Engström på gatukontoret i Strömsund säger till SVT: ”Det kommer att bli svart.”

Inte överallt, men nog på många ställen. Men vem beslutar om var? Nu pekar kommuner på Trafikverket.

Men kommunerna kommer att ha vissa möjligheter att själva fortsätta med driften av belysning även där Trafikverket inte tycker att den är motiverad. Så vems är egentligen ansvaret när gatlyktorna plockas ned och det verkligen ”blir svart” i byn?

Landsbygdsbefolkningen ska nog inte räkna med att den soppan klarnar. Skaffa nya pannlampor och reflexer istället.

När gatlyktorna släcks infinner sig nog en obehaglig känsla.

Vad sker när man släcker lampan?

Är det inte en reträtt, något man gör innan man beger sig därifrån?

Peter Santesson

Mer läsning

Annons