Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kritisk skolfilm stoppad

Annons

Filmen är knappast välgjord i professionell mening. Tonåriga gymnasister gör sällan helproffsiga filmer och skolledarintervjuer i första försöken.

Två elever ställer ett stort antal uppriktiga, kritiska frågor till rektorn, gymnasiechefen och huvudskyddsombudet. Intervjusamtalen förs genomgående i en vänlig anda.

Vi vet inte om filmen ger en rättvisande bild av sakernas tillstånd på Lugnetgymnasiet. Skolans huvudskyddsombud tar emellertid elevernas film i försvar: "Frågorna behöver komma upp på agendan", ansåg han i en intervju i gårdagens tidning.

Det är rätt inställning. Yttrandefrihet handlar inte om objektivitet, stil och professionalism.

Allt, som inte är direkt lagstridigt, kan i princip sägas, skrivas och visas utan myndighetsingripanden. Detta är en viktig princip.

Skolledningen ska absolut inte tillgripa censur, visningsförbud och andra former av auktoritärt maktspråk, om elevernas skolkritik känns obehaglig.

Skolledningen har självfallet full rätt att öppet bemöta filmen och vad den antyder.

Så uppstår en dialog mellan engagerade parter och eleverna får sig ett gott åskådningsexempel på levande debatt.

Nu blev det i stället ett sällsynt negativt exempel på kvarvarande auktoritära tendenser inom skolan. Skolledningen, som är en myndighet, uttnyttjade sin maktställning.

Den som ingår i en skolledning eller undervisar vid en skola, är så kallad offentlig person och måste i likhet med exempelvis en politiker - eller en redaktör - tåla att få sitt agerande i tjänsten ifrågasatt inför öppen ridå.

Att först uppmuntra eleverna till frispråkig kritik och därpå tysta denna frispråkighet, är ett synnerligen dåligt exempel gentemot eleverna, som enligt läroplanen ska fostras till kritiskt tänkande.

HANS LINDQUIST

Mer läsning

Annons