Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Konsumentvägledning inte bara för kvinnor

Annons

den 30 mars 2006

Det mesta i vårt samhälle genomgår förändringar. Det som förr kallades konsumentrådgivning är ersatt med konsumentvägledning.

En utjämning av inköpsansvaret i familjen har skett under de senaste årtiondena. På 50- och 60-talen var det inte ovanligt att kvinnan i familjen till och med hade ansvar för inköpet av mannens kläder. Då behövdes också konsumentrådgivning och huvudsakligen handlade det om att tillhandahålla resultaten av produkttester och broschyrer när konsumenten skulle investera i dammsugare, tv-apparater eller tvättmaskiner. Konsumentrådgivarna var kvinnor och de som sökte råd var oftast också kvinnor. I dag är titeln konsumentvägledare.

Konsumentvägledarna i Dalarna, alla är kvinnor, (5,95 tjänster på 14 kommuner) sysslar med skuldrådgivning vilket är lagstadgat och sköts på 1,25 tjänst. På de återstående 4,7 tjänsterna sysslar man med:

vägledning av konsumenter,

vägledning av näringsidkare i småföretag,

förebyggande arbete i skolor och föreningar,

marknadsundersökningar.

Mycket ofta rör det sig om tvister. Hela 80 procent av frågorna har juridiska förtecken och de vanligaste ärendena handlar om bredband, telefoni, hantverkstjänster och bilbranschen. Det är med andra ord inte några "kvinnofrågor".

Det är ingen tillfällighet att Sverker Olofssons konsumentprogram Plus blivit en långkörare som har cirka en miljon tittare varje vecka.

Frågan är hur Dalarnas politiker ser på dessa frågor i dag när det inte längre handlar om att dela ut broschyrer med köpråd. Rent samhällsekonomiskt finns här stora pengar att spara. Handelshögskolan i Göteborg har satt en "prislapp" på de problem vi konsumenter har varje år. Det kostar oss 2800 kronor. Tänk efter själv hur mycket tid som går till spillo för att komma till rätta med felaktigheter i samband med köp. Vore det inte trevligt om Dalarnas politiker ville hjälpa dalfolket att spara 775,6 miljoner kronor om året?

Därför är den förebyggande verksamheten väldigt viktig även på detta område som på så många andra.

Vansbro är länets svarta får, helt utan konsumentvägledning, men man är i "gott" sällskap. Åtskilliga kranskommuner till Stockholm, som exempelvis Sollentuna, Solna, Lidingö, Täby och Vaxholm lägger inte en krona på att hjälpa sina kommuninvånare att indirekt spara pengar.

För att nå upp till den service Konsumentverket rekommenderar (en vägledare per 20000 invånare) borde tjänsterna i Dalarna utökas från 5,95 till 12,95.

Region Dalarna har nu skickat sin utredning på remiss till kommunerna. En samordning föreslås där en konsumentvägledningscentral (KVC) inrättas med fyra tjänster för hela länet. Återstoden, 8,95 tjänster, sprids bland kommunerna som kan köpa in sig på olika tjänster och betala utifrån invånarantal. Kostnaden för hela länet skulle bli drygt fyra miljoner. Det är väl använda pengar. Och går det sedan att utverka en grundplåt från EU för att sjösätta projektet, är det grädde på moset.

KARIN ROSENCRANTZ BERGDAHL

Mer läsning

Annons