Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kolumnen: Viktigt vårda varumärket

Annons

Nedräkningen har börjat. Midsommar är i antågande och därmed sommarsäsongen i Turistdalarna.

Detta samtidigt som Sveriges turistdelegation deppar. Senaste pressmeddelandet från delegationen visar att turistnäringen står och stampar. Omsättningen i fjol minskade - för hela Sverige.

Dalarna är här - som inom många andra områden - motvalls käring. Turistnäringen ökar och ökar.

Den kommande sommarsäsongen ser bra ut. Anders Bjernulf på Siljan Turism vet att berätta att bokningarna hittills i år är bättre än i fjol. I fjol var rekordår som följde på rekordåret 2002.

Hur det kan komma sig? Hundraårig erfarenhet av turister har gett kunniga entreprenörer som vet att turisterna måste bjudas på något.

Sommardalarna bjuder på mycket, för mycket har det sagts ibland av olyckskorpar.

Det behövs fler attraktioner för att locka turister, utropar Turistdelegationen och Svensk Näringsliv och framhåller Dalhalla som ett praktexempel.

Och Dalarna har ju så mycket mer, för alla smaker och åldrar.

Turistnäringen är vid sidan om skogen med efterföljande industrier och stålet grunden för Dalarnas ekonomi.

Och inte bara Dalarnas. För varje krona som turisterna spenderar i länet går upp till 20 öre till statskassan i form av moms. Länets vinstrika turistföretag betalar vinstskatt till statskassan. En hel del anställda är säsongsanställda och kommer från andra håll i landet. De betalar skatt till kommuner och landsting utanför länet.

Den vanligaste souveniren som utländska turister köper med sig är dalahästen. Det ger inkomster här hemma liksom till statskassan och till de orter runt om i Sverige där de också säljs.

Varumärket Dalarna är starkt.

Synd därför att en del dalahästar i choklad och gelé som säljs på turistbyråerna även här numera tillverkas i Danmark.

Men det finns garanterat äkta dalahästhuvuden i choklad som görs i Mora.

Det gäller att vårda varumärket Dalarna och som konsumenter har vi faktiskt makt att bidra till denna vård genom att hålla reda på vad vi köper.

ROSA GOLZIO

Mer läsning

Annons