Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inte helt naturligt

/

Annons

Intresset för ekologisk julskinka fortsätter att hålla i sig. Även i år är det rusning efter schysst uppfödd gris, vilket gör att de julfirare som är sent ute möts av tomma hyllor i ekokötthyllan veckan före julafton.

Trots det ökade intresset för naturlig och ekologisk mat, föredrar svenskarna fortfarande den nitritfärgade rosa skinkan på julbordet. Att sätta tänderna i en naturlig gråaktig skinkbit lockar inte konsumenterna, vilket gör att köttproducenterna drar sig för att sälja nitritfritt kött. Konsumenterna har helt enkelt vant sig vid att skinka ska vara rosa, något annat skickar signaler om att något inte står rätt till med köttet. Kravmärkta nitritfria julskinkor finns inte i vanliga butiker.

Nitrit är ett omdebatterat livsmedel. Det används för att hämma bakterietillväxten och öka hållbarheten men kan i höga dosor vara hälsofarligt. Nitrit är utan tvekan julbordets mest vanliga tillsats; man hittar den bland annat i syltan, pastejen och i julkorven.

Köttindustrin är givetvis motsträvig till att sluta använda nitrit eftersom det är ett mycket effektivt konserveringsmedel. En annan vanlig metod för att få fart på försäljningen är den så kallade köttgasen, en syremättad gasblandning som får köttet att se rödare ut i förpackningen. Nackdelen är att köttet blir segare och torrare.

I Finland, däremot, är 99 procent av alla julskinkor som säljs helt nitritfria. Uppenbarligen går det att vänja konsumenterna vid ofärgat kött. Den stora utmaningen för den svenska marknaden är att informera kunderna om varför köttet ser annorlunda ut.

Kravuppfödd nitritskinka får inte märkas med kravsigillet, eftersom föreningen inte godkänner nitrit i sina livsmedel. I stället använder producenterna EU:s ekologiska märkning. Men även EU har börjat smaka på ett nitritförbud i sina ekomärkta varor. Processen drar dock ut på tiden på grund av motsättningar och byråkrati.

Svenskarna behöver uppenbarligen vänja sig vid att mat kan se både beige och brun ut utan att vara dålig. En sådan omställning kräver att alla aktörer på köttmarknaden är med på noterna; ingen vill vara ensam om att sälja grått kött i färglada förpackningar.

Mer läsning

Annons