Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Insjöföretag visar vägen

Annons

den 8 december 2005

Rolf Andersson i företagsledningen berättade i går inför hänförda konferensdeltagare om Clas Ohlsons enkla och framgångsrika företagsstrategi och affärsidé: Bra pris, hög kvalitet och god service.

Region Dalarna hade samlat ett hundratal människor i Teknikdalen i Borlänge. De fick både lyssna till intressanta föreläsare och själva lämna förslag för hur man kan utveckla Dalarna.

En av de viktiga frågeställningarna var hur Dalarna ska agera för att locka människor att flytta till länet. Hur kan varumärket Dalarna locka folk att bo och jobba i regionen?

Rolf Anderssons berättelse om Clas Ohlsons utveckling från den första affären år 1918 till dagens 51 butiker i tre länder, blev inte bara ett inspirerande inslag i konferensen. Det blev också en aha-upplevelse för många av deltagarna, som ett exempel på den kreativitet och framtidstro som finns i det företagsamma Dalarna.

När Andersson visade kartan över norra Europa och fick oss att inse att Insjön ligger både centralt och företagsekonomiskt strategiskt i geografin, i varje fall för det mångåriga postorderföretagets behov, var vi egentligen inte manipulerade. Vi hade enbart fått lära oss att se på kartbilden ur ett nytt perspektiv.

Inslaget om det framgångsrika Insjöföretaget blev egentligen en förlängning på den bild av Dalarna som opinionsinstitutet Temo hjälpt Region Dalarna att ta fram. Nämligen bilden av ett oerhört välkänt varumärke, lika etablerat hos oss som bor och verkar i länet som i vår omvärld.

Teo Härén, med rötter i Yttermalung, och en annan av konferensens föreläsare, ansåg att Dalarna har en enorm potential när det gäller möjligheten att få människor att flytta till länet.

Hans rekommendation var att ännu mer än i dag utnyttja Dalarna som "svenskhetens fäste på jorden" och att locka människor att förlägga en del av sin semester till Dalarna för att gästen därmed ska komma till insikt om att det är i den här delen av landet han eller hon vill bo.

Konferensen i Borlänge blev av flera skäl ett spännande inslag i den pågående jakten på nya invånare. Dels var det intressanta debattörer som såg med delvis nya ögon på vårt län, dels var det en påfallande ung publik som lyssnade. De traditionella konferensdeltagarna saknades också.

Men att merparten av kommunalråden och andra tunga länsföreträdare uteblev, öppnade faktiskt för en annorlunda konferens med nya och friska åsikter.

Fler sådana spännande möten och det kommer att hända ett och annat oväntat och välkommet i Dalarna!

CHRISTER GRUHS

Mer läsning

Annons