Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inlägget: SJ satsar i Dalarna!

Annons

Debatten i flera av Dalarnas tidningar har den senaste tiden framställt det som om SJ har försämrat förbindelserna till och från Dalarna avsevärt. Man kan läsa att snabbtågsförbindelsen har försvunnit och att SJ överger Dalarna.

Det är en bild av vad SJ gör i Dalarna som inte överensstämmer med vår bild av verkligheten. SJ AB ser positivt på utvecklingen på Dalabanan. Resandet ökar. Punktligheten förbättras. SJ har inte dragit ner på turtätheten. Antalet avgångar är oförändrat. På Dalabanan går det varje vardag åtta tåg i mellan Borlänge och Stockholm. Bakgrunden till debatten är en tidsskillnad på sju minuter. De Intercity-tåg som ersätter X 2000 tar två timmar och åtta minuter till Stockholm. X 2000 tog två timmar och en minut på samma sträcka.

Det som inte framkommit i debatten är att SJ sänkt priserna. Samma tåg går fortfarande, fast priset för att resa med ett Intercity-tåg är ungefär hälften jämfört med en resa med X 2000. Vi hoppas och tror att detta kommer att leda till att ännu fler i Dalarna väljer att resa med SJ.

Debatten har också handlat om kvalitén på tågen. Under vintern haft vi haft våra ordinarie tåg inne för reparationer och underhåll, men nu är de ordinarie vagnarna åter i trafik. Från hösten 2005 ser vi på möjligheten att sätta in motorvagnståg som Regina eller de nya dubbeldäckarna i Dalarna.

Ökat resande ger möjligheter till större satsningar. SJ måste kunna leva på sina intäkter varför det krävs att vi har en god anpassning mellan den trafik som erbjuds mot den trafik som efterfrågas. Ju fler som reser desto större möjligheter finns det att köra mer tåg.

SJ har inbjudit företrädare från regionen till ett möte i juni för att diskutera hur vi ska utveckla trafiken på bland annat Dalabanan och vi ser fram mot en konstruktiv dialog i denna fråga.

JAN FORSBERG/MATS WILHELMSSON

Mer läsning

Annons