Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inlägget: Här saknas visioner

Annons

Jag kan försäkra Peter Hultqvist att jag med mitt inlägg för några dagar sedan önskade att Peter och hans kollegor lyckas med att sätta Dalarna på regeringens prioriterade lista. Om Peter och andra starka dalaaktörer misslyckas kommer hela länet att tappa fotfästet. Alltför mycket gungar redan under fötterna på kullor och masar. Samtidigt är jag övertygad om att Region Dalarnas strategi inte är väl genomtänkt för att nå ända fram.
Peter svarade inte i sitt inlägg (30/4) på mina ställda frågor eller påståenden trots att alla kan se hur illa länet hävdar sig på den nationella arenan - främst när det gäller resurser till vägar, järnvägar och flyg. Att Sala-proppen inom några år försvinner efter flera decenniers lobbyarbete kan ju knappast ses som bevis på Region Dalarnas handlingskraft. Inte heller kan jag se motorvägen mellan Borlänge och Falun som en länssuccé.

Det jag i grunden saknar är en slagkraftig vision för Dalarnas framtid. I en tuff tid är starka och attraktiva visioner för framtiden som viktigast. Borlänge som kommun är dock mer framgångsrik i sitt framtidsarbete än det län Peter satts att leda, vilket skapar oro i hela landskapet.

Tänkbara visioner för kommunikationerna - kopplade till andra visioner om till exempel ekologiskt och vattennära boende - kan vara att Dalarna inom högst en femårsperiod får flera snabbtåg som avverkar sträckan Mora/Stockholm på mellan 2,5 och 3 timmar, att Stockholm/Mälardalen får ett bekvämt direkttåg till och från det expansiva Sälen och att Idre kan nås via en trafiksäker Rv 70 från alla stora städer i Syd- och Mellansverige.

För de snabbt växande besöksnäringarna kring Siljan och fjällen blir Inlandsvägen genom Vansbro, Rv 45 genom Malung samt Bergslagsdiagonalen genom Ludvika lika viktiga som de mest trafikerade dalavägarna genom Borlänge/Falun. Med dessa utgångspunkter blir Mora flygplats mer strategisk som nav för flyget i regionen med Borlänge som "mellanlandningsplats" på väg till Europa och Stockholm/Göteborg.

För att kunna påverka makthavarna i storstan behöver hela länet kunna engagera sig i djärva, spännande och nödvändiga visioner för Dalarnas framtid. Miljöriktiga och säkra transporter är livsviktiga för länet. Då räcker det inte med Falun/Borlänges lokala visioner eller med interna kontakter och vänskapliga "påtryckningar" på SJ, några verk eller departement. Lär av Norrbotten och varvsarbetarna i väst - att centralmakten är till för regionernas utveckling och inte tvärtom!

Ronny Svensson är forskare

och kolumnist i tidningen.

RONNY SVENSSON

Mer läsning

Annons