Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Infrastruktur under lupp

/
  • Satsningen på Dalabanan, som blev möjlig genom en uppgörelse mellan Banverket och  flera kommuner och regioner längs järnvägen, är ett av de projekt som Riksrevisionen granskat.

Annons

I infrastrukturpropositionen 2008/2009 fick dåvarande Vägverket och Banverket uppdraget att pröva möjligheten till medfinansiering av statlig infrastruktur. Så blev det också. I huvudsak har kommuner och regioner varit de typiska medfinansiärerna, men även privata aktörer har förekommit. Ett viktigt syfte med medfinansieringen har varit att påskynda angelägna vägprojekt. Men Riksrevisionen, som har granskat satsningen, är inte imponerad. Myndigheten tycker inte att medfinansieringen har lett till att staten satsar sina pengar på de vägar och järnvägar som ger mest nytta för medborgarna.

Riksrevisionen har studerat ett 50-tal objekt i landet, bland andra tre vägprojekt i Dalarna och upprustningen av Dalabanan. Verket anser att deras granskning visar att medfinansiering inte är någon rationell finansiering. Prislappen på projekten riskerar tvärtom att bli högre än om det hade varit en rak statlig finansiering. Riksrevisionen anför också en principiell rättviseaspekt; systemet medför att chansen att få statliga investeringspengar till den egna regionen minskar om man avstår från att lämna bidrag. På detta sätt blir det i praktiken inte frivilligt att bidra till trafikinvesteringar.

Riksrevisionen föreslår därför regeringen att investeringarnas samhällsnytta ska vara vägledande och avgörande för vilka vägar och järnvägar som ska byggas. Enligt myndighetens uppfattning innebär ett sådant upplägg att medborgarna får den bästa användningen av sina skattepengar. Behövs mer pengar rekommenderas regeringen att se över skatterna inom trafikområdet. Staten ska inte behöva ge sig in i alltför många förhandlingar med kommunerna. Det riskerar att skapa en oklar rollfördelning i svensk infrastruktur, anser Riksrevisionen.

Trafikverket delar inte Riksrevisionen slutsats. Verket välkomnar medfinansiering. Under perioden 2010-2021 räknar verket med ett tillskott på 65 miljarder kronor genom medfinansiering i form av trängselskatt, vägavgifter och bidrag från kommunala och privata intressenter. Trafikverkets reaktion är förståelig. Här finns en samlad bild av krav och önskemål om förbättrad infrastruktur, men också en realistisk syn på vad som är ekonomiskt möjligt. Men Riksrevisionen har en viktig poäng i sin kritik. Med en utvecklad medfinansiering finns en långsiktig risk att rika regioner kapar åt sig en allt större del av infrastrukturpengarna på bekostnad av andra delar av landet, och med minst lika stora behov.

Mer läsning

Annons