Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hultqvist orsak till dalakrisen?

Annons

Tidningen hade i lördags en artikel av Peter Hultqvist, ordförande i Region Dalarna, om behovet av att göra en kraftansträngning för att rusta upp Dalabanan. Snabba kommunikationer är ett av villkoren för att bryta länets kräftgång när det gäller befolkningsutvecklingen.

Jag håller med honom i det mesta han säger. Det krävs väldigt stora resurser för att göra järnvägen Dalarna -Stockholm till en vinnare.

InläggetMen frågan är om inte Peters eget agerande medverkat till det krisläge Dalabanan och därmed Dalarna befinner sig i? Frågan är också om 2,3 miljarder räcker eftersom vi egentligen behöver ett dubbelspår mellan Borlänge och Uppsala för att få en högklassig järnväg.

Banverkets förslag till budget för Dalabanan fram till 2015 var sensationellt dåligt, så dåligt att verket själv menade att anslagen inte skulle leda till några större förbättringar av en relativt sett undermålig järnväg.

Den viktigaste anledningen till förslagets låga investerings- och driftkostnadsnivå var att andra regioner i landet gjort ett mer skickligt lobbyarbete än Dalarna.

Enligt Banverket skulle Dalabanan mellan Uppsala och Mora endast få drygt 400 miljoner på drygt tio år till allmänt underhåll, till upprustningar knappt 70 miljoner och till "hastighetshöjande åtgärder och ökad kapacitet" 235 miljoner. Regeringens förslag och riksdagens beslut fastställde i stort Banverkets prioriteringsnivå för Dalabanan.

Peter ansåg att "utfallet var hyggligt". I dag ångrar han säkert både uttalandet och resultatet av Dalarnas miserabla lobbyarbete.

Det som för mig är viktigt i denna fråga är inte i första hand Peters uttalande våren 2004 till pressen utan det faktum att Dalarna i många år arbetat på ett högst ineffektivt sätt för att främja länets vitala intressen.

De framgångsrika regionerna i landet när det gäller att erhålla stora statliga infrastruktursatsningar i järnvägar, vägar, flyg och högskolor arbetar mycket metodiskt, långsiktigt och kraftfullt för att få sina intressen igenom.

I Dalarna kom reaktionerna på Ban- och Vägverkens senaste långtidsplaner långt efter presentationen och riksdagens beslut. Detta arbetssätt måste radikalt ändras.

Kanske bör de ledande krafterna i länets näringsliv ta täten när de politiska ledarna inte hänger med.

ALBERTO MORAVIA, ITALIENSK FÖRFATTARE RONNY SVENSSON RONNY SVENSSON, LEKSAND, ÄR FORSKARE OCH ÅTERKOMMANDE KOLUMNIST I TIDNINGEN

Mer läsning

Annons