Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Getter och givmildhet

/

Annons

Bli inte förvånad om du får en get eller sockersaltlösning i paketet i år. Att ge bort välgörenhetsgåvor i julklapp är en ökande trend bland svenskarna. Förra året skänkte allmänheten närmare fem miljarder kronor till välgörenhetsorganisationer, varav fjärdedel av alla pengar kom in under årets sista månader.

Unicef och Action Aid är exempel på organisationer som förmedlar mer konkreta gåvor. För en hundralapp eller två kan man ge en get till en kvinna i ett utvecklingsland eller påsar med nötkräm till ett barn som lider av undernäring. Köparen väljer ut sin gåva, betalar och skickar ett intyg till julklappsmottagaren där det står vem som betalat in. Alla parter är glada och nöjda, och i stället för ännu en onödig present har man gjort en värdefull insats för en fattig människa på andra sidan jordklotet. Eller?

Visst är tanken med hållbara julklappar positiv. Oavsett om den är sprungen i bekräftelsebehov där antalet gilla-markeringar på facebook är det som räknas eller om man faktiskt vill ge av hjärtat, skickar svenskarnas givmildhet signaler om att många har tröttnat på konsumtionshetsen. Och kanske ökar gåvorna i och med den nya skattereduktionen för välgörenhet som träder i kraft vid årsskiftet.

Den konventionella julhandeln fortsätter dock att slå rekord år efter år. Enligt Handelns utredningsinstitut lägger vi runt 65 miljarder på julmat och klappar, trots det finansiella läget.

Förhoppningsvis varar hållbarhetstanken även till mellandagsrean. Västerländska extrapriser kan kosta arbetare i utvecklingsländerna livet. Billiga teknikprylar och kläder produceras till stor del genom att hålla lönerna och standarden på arbetsmiljön nere. Det stora exportlandet Kina till exempel, står för hälften av världens samlade fall av den dödliga industrisjukdomen silikos.

Konsumentmakten är enorm. Många större företag har hakat på idén om så kallad Corporate social responsibility, fritt översatt "företagens samhällsansvar", som går ut på att göra välgörenhet och hållbarhet till en del av affärsidén. Samtidigt måste konsumenterna vara beredd att betala ett högre pris för en rättvist producerad vara.

Ingenting är gratis. Men värdet hos vissa julklappar varar längre än andra.

Mer läsning

Annons