Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Friska upp minnet på Ringholm, Åsa!

Annons

Åsa Jakobsson från Falun har blivit en maktfaktor i svensk finanspolitik. Sedan i måndags arbetar hon som politisk sakkunnig vid finansdepartementet. Hon ska ge finansminister Bosse Ringholm råd i viktiga skattefrågor.

Vi hoppas, dessutom, att Åsa Jakobsson kan friska upp minnet hos finansministern! Nämligen om ett besked som han fått från riksdagen.

Sedan några år råder en bred politisk enighet om att reklamskatten bör avskaffas. Tidningsutgivarna anser att reklamskatten snedvrider konkurrensen på annonsmarknaden. Den här tidningen, liksom andra dagstidningar och tidskrifter, tvingas betala reklamskatt för upplåtelsen av annonsutrymme, medan radio, tv, elektroniska medier och direktreklamen i din brevlåda är befriad från reklamskatt.

På en marknad där konkurrensen är stenhård, styrs genom reklamskatten således stora annonspengar över från vissa medier till andra.

Den lokala morgontidningen tillhör förlorarna.

Förra våren tog frågan ett viktigt steg framåt, då riksdagen "tillkännagav för regeringen att frågan om reklamskatt ska prioriteras i nästkommande budget".

Men i förhandlingarna mellan partierna efter valet i höstas dribblades reklamskattefrågan bort - ännu en gång.

Agerandet är märkligt. Regeringen är beredd att ständigt räkna upp presstödet, som i Dalarna innebär ett stöd till Dala-Demokraten, s, på drygt 15 miljoner av skattebetalarnas pengar. Samtidigt underlåter regeringen att ta bort en skatt som så tydligt snedvrider konkurrensen och långsiktigt hotar en mångfald av pressröster.

Det är dags att regeringen tar riksdagens beslut på allvar. Reklamskattelagen är till sin konstruktion svårbegriplig och svårtilllämpad och kan inte sägas uppfylla normala krav på förutsebarhet. Därmed är den också rättsosäker.

Konkurrensen på annonsmarknaden måste ske på lika villkor!

GUILLERMO VIDAL

Mer läsning

Annons