Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flyget hotas ständigt

Annons

den 10 april 2006

Trots högljudda protester från flygbranschen, flygplatsägare och resenärer samt från tunga socialdemokratiska politiker, har regeringen, miljöpartiet och vänstern nu lagt fram ett förslag om en ny flygskatt som allvarligt hotar hela verksamheter på sina håll.

Flygplatsen Hasslö i Västerås är en av landets regionala flygplatser som i höst riskerar att försvinna från flygplatskartan på grund av den nya skatten. Därmed förlorar också dalfolket en populär flygförbindelse vars billiga resor till London onekligen varit en regional tillgång.

Bilden för Borlänge är inte så dramatisk som den i Västerås, men skatten gör det ännu svårare än i dag att åstadkomma lönsamhet i flygverksamheten i Dalarna. Ekonomin har under flera år kontinuerligt fått anpassas till ett minskat passagerarunderlag.

Dessutom betyder den här typen av ekonomiska åtgärder att ledningen för exempelvis Dala airport får ökade problem med att hitta nya aktörer som vill satsa på flygtrafik i Borlänge.

Dalaflyget, bolaget som numera driver trafiken i Mora och Borlänge, har redan nu bekymmer med att hitta komplement till dagens flygverksamhet.

Även om Dalarnas ledande politiker med Peter Hultqvist (s) i spetsen är seriösa i sin uppfattning om att Dalarna behöver flyget som ett komplement i infrastrukturen, motarbetas de hela tiden av staten.

Den nationella visionen om ett långsiktigt miljömål är viktigare än omtanken om dem som värnar om bra flygförbindelser mellan Dalarna och omvärlden. Den sannolika politiska riksvisionen är att vi i Dalarna inte ska ha någon flygplats, utan hänvisas till tågförbindelser med Arlanda.

Nu höjs skatten med 94 kronor per biljett för resor från Sverige till europeiska destinationer och med 188 kronor för utomnordiska destinationer.

Konsekvenserna bedöms omfattande: SAS tror att bolaget får ett 15-procentigt bortfall av resenärer enbart på inrikesflyget och Ryanair befarar ett bortfall på 90 procent av passagerarunderlaget i Västerås.

Den nya skatten drabbar Borlänge, dels när det gäller turerna till Stockholm, dels till Malmö och Göteborg. Sommarens charterförsök till Turkiet torde emellertid gå skadelöst, eftersom satsningen är avslutad innan den nya skatten träder i kraft.

Sak samma gäller några andra enskilda charterflyg.

Statens syn på Borlänge som flygplatsort illustreras också av ett förslag i regeringens transportpolitiska proposition, där regeringen vill ta bort bidragen till alla flygplatser som ligger på kortare resavstånd till Stockholm än två timmar med tåg.

X 2000-tåget kör Borlänge-Stockholm på en timme och 57 minuter!

Därmed skulle ett flygplatsbidrag på 3,5 miljoner ligga i farozonen. Som framgår av en nyhetsartikel i dagens tidning hoppas dock flygplatsledningen i Borlänge att infrastrukturminister Ulrica Messing ska inse att bidraget inte kan utgå från en enskild tågförbindelse.

Men statens signal är tydlig: En flygplats av Borlänges format och avstånd från Arlanda ska bort från flygets framtidskarta. I varje fall om verksamheten ska finansieras med offentliga pengar.

CHRISTER GRUHS

Mer läsning

Annons