Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Feghet hotar turismen

Annons

Men kvaliteten på vägarna till våra turistmål, vars dragningskraft är oomtvistad, har stora brister och utgör under de trafikintensiva perioderna en odiskutabel säkerhetsrisk. Samma engagemang som Dalarna visat för att förmå Vägverket att satsa på en ny förbifart vid Sala, borde också uppbådas för vägförbindelserna till Sälen och Idre/Grövelsjön.
Men vad som i stället tar kraft och engagemang från våra lokala och regionala politiker är överväganden om att komplettera vägsatsningar med att förmå Banverket att satsa enorma belopp på järnvägsprojekt vars berättigande måste bli föremål för en noggrann analys.
Mest tydligt sker detta i Västerdalarna där kommunalråden i Gagnef, Vansbro och Malung tillsammans med ordföranden i Region Dalarna och blivande riksdagsledamoten, Peter Hultqvist (s), framhärdar i budskapet om att det gäller att satsa både på en förbättring av riksvägen och en upprustning Västerdalsbanan.
Borlänge, Gagnef, Vansbro och Malungs kommuner står i begrepp att starta en intresseförening i syfte att kraftsamla på järnvägstrafiken. Uppmuntrad av denna officiella politiska attityd har vänsterpolitikern Leif Lindström i Borlänge dragit
i gång en parallell organisation, en ideell vänförening, också med målet att säkerställa järnvägstrafiken i Västerdalarna.
Det sker således en plötslig polarisering på järnvägen trots att resandefrekvensen är usel och att upprustningen och en eventuell utbyggnad av Västerdalsbanan kostar gigantiska belopp. Om riksvägen genom Västerdalarna upp till fjällen, bygdens livlina för framtiden, talas det allt mer lågmält. Vilket inte bara är svårförståeligt - det är oansvarigt eftersom hela dalgångens utveckling är kopplad till en bra och säker väg genom regionen.
Att politiker vill hålla sig väl med alla möjliga (och omöjliga) intressegrupper inför ett val är inte ett hållbart argument när Dalarna fortfarande har att lösa viktiga satsningar inom infrastrukturen. För att säkerställa Dalarnas fjälltrakter som ett givet vinterturistmål, är det en tvingande nödvändighet att våra politiker vågar göra sådana prioriteringar som säkerställer bra vägar till både Sälen och Idre/Grövelsjön.
Dagens dubba budskap till statens anslagsbeviljare om att vi i Dalarna kräver satsningar både på järnväg och vägar, leder med största sannolikhet till att vi hamnar allt längre ned på bidragslistan. Varför tro att staten vill prioritera när vi själva inte har förmågan att välja?
Dagens politikertaktik i Dalarna kan bli förödande för utvecklingen i norra och nordvästra Dalarna. Att inte våga prioritera och tydligt markera att vägarna går före järnvägen, kan i ett sämsta scenario ödelägga turistutvecklingen i fjällen och förblöda samhällen och byar i Västerdalarna.
Christer Gruhs

Mer läsning

Annons