Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fast i tiden

Annons

Huruvida det heter första klass eller förskoleklass är helt irrelevant, det viktiga är vad eleven lär sig. Vilket borde vara hela skolans idé - men fokuseringen hamnar återigen på antalet år man ska vara i den obligatoriska skolan istället för vad som ska vara obligatorisk kunskap.

Kommunerna är skyldiga att erbjuda plats i förskoleklass från och med höstterminen det år barnet fyller sex år. Skolverket utredde redan 2004 huruvida en flexibel skolstart vore att föredra - så som kristdemokraterna vill. Skolverket menade då att övergången till gymnasieskolan inte var tillräckligt utredd och avrådde från flexibel skolstart. Det vittnar också om en låsning vid antalet år och inte vid inlärning.

Man skulle kunna tänka sig en skola där eleverna från första till tredje klass följde en likartad mall för hur man ska lära sig. Därefter går de elever som uppnår kunskapsmålen vidare till nästa inlärningsstadium. Då skulle det inte heller spela så stor roll om eleven började när den var sex eller sju, möjligtvis kan ett mognadsprov mer avancerat än det ovan, avgöra saken.

Den svenska skolan har alltför länge fokuserat på likriktning. Att alla elever får exakt samma lektioner och antal år i skolan. Men alla vet att om man ska förklara en sak för en person så måste man anpassa både språk, stil och tid till den man talar med - i alla fall om man är intresserad av att få den personen att förstå. Skolan har dessutom lagt sig på en låg nivå för att vara helt säker på att alla kan följa med i undervisningen. I stället för att låta dem som redan kan gå vidare och förklara på ett annat sätt för dem som ännu inte förstår.  

Sorteringsskola brukar socialdemokraterna kalla det liberala systemskifte som regeringen driver. Men den verkliga sorteringen pågår i dagens och gårdagens skola. I all välmening har socialdemokraterna skapat en likriktning av skolan där alla ska passa in men kraven har blivit så låga att de riktigt svaga slås ut och sorteras bort för resten av livet. Det var länge sedan socialdemokraterna var skolmogna. De har ständigt fuskat och vickat på politiken för att nå resultat.

I stället för att diskutera hur många år som skolplikten ska vara bör det mogna förhållningssättet vara att diskutera en "kunskapsplikt". Och när en elev nått kunskapsmålen borde det inte spela någon roll om det gått åtta, nio eller tio år.

Mer läsning

Annons