Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Farligt med lättöl?

Annons

Svenska folket syns på god - eller rättare sagt ond - väg att supa sig fördärvat. Alkoholkonsumtionen per capita och år nalkas raskt 1800-talets sorgesamma nivåer - då Peter Wieselgren och andra stridbara idealister såg sig föranledda att dra i gång nykterhetsrörelsen.

Möjligheterna till starkt ökad legal privatimport samt kraftigt sänkta spritpriser/skatter i flera lätt nåbara grannländer är huvudorsaken till denna sentida syndaflod.

Folkhälsominister Morgan Johansson vill införa stränga reklamrestriktioner även för - lättöl! En dryck som normalt gäller som rekommendabelt alkoholfritt alternativ.

Detta är att "sila mygg men svälja kameler". Reklamförbudet för lättöl aktualiseras, om varumärket även förekommer i mer alkoholstark variant. Ej heller får reklamen vara alltför glamorös.

Problemet är rimligtvis inte att folk skulle dricka för mycket lättöl - utan för mycket starköl, vin och starksprit.

Huvudintrycket blir att regeringen tillsammans med vänsterpartiet och miljöpartiet pliktskyldigast försöker redovisa åtminstone någon kraftfull åtgärd mot den alarmerande spritkonsumtionen.

Lägg därtill kravet, att obligatorisk varningstext, liknande den på tobaksvarornas förpackningar, ska finnas på öl-, vin- och spritflaskornas etiketter. Kanske det!

Får vi då föreslå den inte helt sensationella upplysningen att "innehållet kan göra Dig berusad och därmed trafik- och allmänfarlig, äventyra Ditt körkort och äktenskap samt på sikt förläna Dig skrumplever och fylledille".

Snabbt infinner sig frågan, om fler varor för förtäring ska förses med pekpinnar. Måhända fet ost och korv borde bära, följande måttligt apititretande varningssignal:

"Dagligt, mångårigt missbruk av denna produkt gör Dig rundnätt och kan förorsaka hjärtinfarkt".

Dock syns oss den avskräckande effekten något osäker. Ett berömt isländskt brännvin, Svarta döden benämnt, pryds av hävd med en grinande dödskalle på etiketten, vilket ingalunda tycks inverka på populariteten. Åtminstone inte till det sämre. Påpekas bör att varken varunamn eller dödskalle är alkoholpolitiskt betingade.

Fortfarande väntar vi på övertygande förslag till alkoholpolitiska åtgärder mot den tilltagande alkoholkonsumtionen i allt lägre åldrar. Klarar vi svenskar situationen?

Eller har den långa epoken av samhälleligt

alkoholpolitiskt förmynderi gjort oss - i varje fall temporärt - värnlösa mot kontinentens generösa alkoholkultur, som nu sköljer över oss likt en sentida syndaflod?

Mer läsning

Annons