Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Europavägen är ett faktum

/
  • Beslutet i Region Värmland att prioritera E18 framför E16 betyder inte att Europavägen från Dalarna till Norge läggs i malpåse. Redan i vår sätter Trafikverket upp skyltarna som markerar den ökade statusen.

Anders Ahlgren i Gagnef, vice ordförande i Region Dalarna, och under mandatperioden 2006-2010 ordförande i regionen, och drivande i E16-frågan, är övertygad om att projektet med Europaväg 16 kommer att fullföljas. Strulet i Värmland kan inte stoppa ett genomförande som har stöd av FN, två regeringar och trafikverken både i Sverige och i Norge. Enligt Ahlgren kommer Trafikverket att skylta om vägen genom Dalarna i vår. Vägsträckan fram till norska gränsen finns dessutom redan med i den nationella vägplanen. .

Annons

Men hur tolkar du då agerandet i Värmland?

– Det som har hänt är att intresseföreningen för E16 inte kan söka EU-pengar (2,5 miljoner kronor) till en förstudie av gränslänken mellan Torsby och Kongsvinger, eftersom ansökan kräver en total enighet bland dem som söker. Region Värmland sade nej och det är beklagligt. Värmland har länge haft inställningen att E18 mellan Stockholm och Oslo är en viktigare väg än E16. Det har påverkat arbetet, men det äventyrar inte projektet.

Men det måste väl bli en försening?

– Det är möjligt, men E16 står och faller inte med de 2,5 miljoner kronor som vi nu inte kan söka. Hela vägsträckan från Dalarna fram till norska gränsen är uppgraderad till en nationell väg. Efter FN-beslutet i maj återstår i princip bara att skylta om vägsträckan. Det sker, enligt Trafikverket, under våren 2012.

Men vägen blir inte bättre av nya skyltar?

– Det faktum att vägen nu ligger i en nationell plan innebär att vi inte behöver ta av regionala pengar till förbättringar. Upphöjelsen betyder exempelvis att ombyggnaden av riksväg 71 på sträckan Dala-Järna och Vansbro kommer tidigare än den annars skulle ha gjort.

Har vägprojektet varit värt all möda?

– Absolut! Det tar lång tid att få med alla berörda. Men utan dåvarande infrastrukturminister Åsa Torstenssons (C) stöd hade det dröjt ännu längre, om det ens hade varit möjligt att komma i mål.

Mer läsning

Annons