Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En sönderryckt skola

Annons

För några år sedan fanns enligt uppgift ett förslag om att slå ihop religion och samhällskunskap till ett ämne. På fullt allvar ville svenska skolplanerare- och politiker kraftigt minska gymnasieundervisningen i två av dagens viktigaste ämnen. Dessbättre skedde det inte den gången.

Samhällskunskap är avgörande för varje människa som vill kunna orientera sig i dagens värld, vilken på många sätt kan sägas utgöra den mest komplicerade kultur som någonsin har existerat. Ekonomisk globalisering, IT-samhälle, politisk internationalisering, statsupplösningar, reklam, börshysteri, extrem valfrihet och individualism. Om så bara för att kunna välja rätt elbolag, rätt bank och för att kunna stå emot mediernas och reklamens värsta överdrifter så bör varje elev känna till samhällskunskapens grunder.

För att inte tala om religion som på nytt har hamnat överst på den politiska dagordningen. Blind terror i religiöst namn och en tilltagande religiositet på många håll i världen har följt i spåren på sönderfallande politiska ideologier. Religion är därför ett centralt ämne för den som vill förstå vad som händer i nutid.

Psykologiämnet, som nu också är aktuellt för sammanslagning, borde även det ha en självklar och självständig plats i gymnasieskolan. Inte minst på grund av att andelen människor i Sverige med psykiska besvär som oro och ångest stadigt växer. Förbrukningen av antidepressiva mediciner har exempelvis ökat med omkring 35 procent i Sverige sedan år 2000.

De långsiktiga svaren på dessa människors problem finns inte i ökad läkemedelskonsumtion, däremot kan de till en del finnas inom psykologins, samhällsvetenskapens, filosofins och religionens domäner. En bra skola skall ge kunskap som människor kan använda för att öka sitt välbefinnande och sina möjligheter att leva ett gott liv.

Dessvärre finns det alltför många kortsiktigt tänkande individer som betraktar vissa ämnen som icke lönsamma när studierna av dem inte omedelbart leder till att nya exportprodukter utvecklas. Ekonomi är centralt i varje samhälle, men när affärstänkande tar över vårt hela sinnelag motverkar det ofta den humanism som ytterst är basen för vårt välbefinnande.

Många av dem som hyser dessa åsikter förefaller dessvärre ha makt över dagens svenska skola.

JONAS LERSTEN

Mer läsning

Annons