Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Emma Høen Bustos: Nu får det vara nog med sjöbuset – inför åldergräns och körkort på vattenskotrar nu

Annons
Fritt fram – för vem som helst. Bättre är att låta dem som kan köra.

Vattenskotrar är för de allra flesta, utom kanske förarna själva, ett elände. De orsakar störande buller, utgör en risk för badande och påverkar växt- och djurliv.

Som det ser ut i dag är det tillåtet att åka vattenskoter där man får åka båt. Vattenskotrar ska följa samma regler som båtar, vilket innebär att de måste följa fartbegränsningar, visa hänsyn till andra sjötrafikanter, vara nyktra och inte köra nära badande eller andra båtar.

Det är uppenbart att dessa regler på många håll inte respekteras. Läget beskrivs inte sällan som laglöst.

Samtidigt finns det lite polisen kan göra åt situationen. Skulle det vara så att de upptäcker olagligt beteende, som fortkörning, går vattenskotrar så snabbt att effektiv bovjakt skulle kräva att polisen införskaffande en hel vattenskoterflotta. Det vore oproportionerligt.

LÄS ÄVEN:

Olagliga vattenskotrar upprör – Länsstyrelsen: "Människor hör av sig som inte står ut"

Regeringen föreslår nu skärpningar av reglerna. Tidigare i juli skickade man in en remiss med förslaget att lagstifta ett ålderskrav på 15 år för att köra vattenskoter. Det är på tiden! För som med de flesta andra fordon är det inte vattenskotern som är problemet, utan föraren. I Danmark, Finland och Norge har man redan infört ålderskrav.

Fram tills nu har det alltså varit möjligt för en tioåring utan förkunskaper att framföra ett fordon som kan accelerera lika snabbt som en landsvägsmotorcykel. Det är ett barockt exempel på situationer som kan uppstå när lagstiftningen inte anpassas efter den teknologiska utvecklingen.

Men en åldersgräns är inte nog. Problemet med att vem som helst över 15 år kan härja i landets sjöar och hav utan förkunskaper, tillstånd eller utbildning kvarstår. Det gör inte situationen tryggare för andra båttrafikanter eller badare.

Därför bör regeringen även införa krav på ett särskilt körkort för skotrarna. Det skulle motsvara kraven på att få köra liknande fordon på land, som till exempel snöskotrar och fyrhjulingar.

Försäljningen av vattenskotrar ökar, vilket tyder på att de är här för att stanna. Skärpta regler blir en naturlig följd.

LÄS ÄVEN:

Fler ledare och krönikor av Emma Høen Bustos

Mer läsning

Annons