Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Den stora känslan av att känna sig liten

Annons

Utanför Virsbo fanns tydliga spår efter tromben. Alla minns stormen Gudrun men de flesta av oss har nog bara tv-bilder i minnet och dessa var ju nog så dramatiska. Men att med egna ögon se stora kraftiga tallar ligga på marken, avbrutna på mitten, är verkligen en sällsam upplevelse där man åtminstone till viss del förstår naturens krafter. För att riktigt förstå, måste man nog ha varit med.

Precis när Virsbo passerats ringde goda vännen G. Hon berättade då om sina upplevelser för 15 år sedan då hon var ute i skogen och plockade bär. Plötsligt stannade naturen upp. Inte en vindpust, skogen var dödstyst. Inte ens en grå liten fågel hördes och värmen blev tryckande. Hon förstod inte vad det var som höll på att hända.

Hon skyndade hemåt och när hon nådde stugan kom tromben. Bakom husknuten såg hon när den urstarka virvelvinden drog förbi. I sådana lägen är människan bra liten.

På tåget tillbaka till Dalarna på kvällen, pratade jag med en dam som just kommit hem från Mallorca. Hon hade haft en skumpig flygresa hem och hennes väninna blev rädd och famlade efter något att hålla sig i. Själv var hon inte lika rädd. Hon hade flugit ett fyrsitsigt plan en gång. Ett sådant skulle jag aldrig sätta mig i. Ombord på ett flygplan känner man sig väldigt liten. Jodå, jag vet att det är mycket farligare att åka/köra bil.

Liten känner man sig också då man har med myndigheter att göra eller med kolosser som Telia. Jag skrev om detta i förra veckan då mitt bredband konstrade. Mats Trädgårds är främmande inför min frustration:

"Läste med stor förvåning om dina problem med bredbandsanslutning och din i synnerhet negativa syn på Telia. För egen del har jag alltid varit Teliakund nästan sedan Telia introducerade internet och aldrig haft några problem med vare sig uppkoppling eller support.

Hade kontakt med "datorrösten" och efterföljande rådgivning för två dagar sedan, trots en rejäl förkylning och min utpräglade dialekt var det inga som helst svårigheter att göra sig förstådd. Kan garantera dig att om du anlitar någon annan operatör är supporten avsevärt mycket sämre än jämfört med Telia.

I likhet med Mats har jag aldrig övergivit Telia. Jag har också förstått att andra operatörer (vilket Mats påpekar) inte är ett dugg bättre. Men det som irriterar mig är att Telia tvingar sina kunder att genomgå en lång och tröttsam introduktion innan man äntligen åtminstone får stå i kö. Detta blir särskilt enerverande när man måste ringa flera gånger i rad allteftersom Telias teorier avlöser varandra och saker måste kollas. Mina problem löste sig till slut genom två lyhörda Teliamedarbetare som lyckades komma på gåtans lösning; en beställning jag hade gjort och som Telia slarvat bort.

Mer läsning

Annons