Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dalatrafiks "fel" att Ludvika saknar nattaxi

Annons

I förfrågningsunderlaget fanns kravet att de taxiföretag som skulle komma i fråga vid upphandlingen. måste ha en jourbil nattetid, men denna bil fick inte användas till vanliga privata taxiresor.

Elgs invändningar var bland annat:

* Färdtjänst ska beställas i förväg, akuta sjuktransporter sker genom ambulans. Inom vilka tidsramar ska en samhällsbetald sjuktransport ske? Vilken mindrekostnad skulle skattebettalarna få om inställelsetiderna blev längre? Hur långa kan de bli?

Man kan ju föreställa sig att den taxichaufför som har jour inte sitter uppe hela natten utan har möjlighet att slumra då och då. Det kan ju inte vara meningen att inställelsetiden ska vara kortare än den är för ett utryckningsfordon.

Vilka är det då som kan nyttja denna jourbil? Ja, det bör i så fall vara människor som nattetid behöver komma till sjukvård men utan att tiden innan patienten kommer under behandling är livsavgörande. En bruten arm är inget livshotande men det kan göra förskräckligt ont.

En annan invändning är hur det ställer sig om två personer behöver sjuktransport samtidigt?

* Borde inte en naturlig ambition vara att jourbilarna till delar skulle kunna vara tillgängliga även för andra körningar? Varje inkörd krona på sådana körningar torde innebära att prislappen på den samhällsbetalda delen sjunker.

Det är ju inte oväsentligt att få ner priset. Tycker skattebetalarna verkligen att det är bra att taxiföretagen inte får använda denna jourbil för att skjutsa privatpersoner? Kan man inte tänka sig en radie på 0,5 à 1 mil inom vilken privattransporter kan få utföras och att inställelsetiden beräknas därefter? Jag vet inte om någon över huvud taget har tittat på detta förhållande. Frågan är också om människor känner till att man kan ringa taxi för sjukstransport även nattetid.

Sedan finns det en annan aspekt. Det är antagligen inte bara Ludvikaborna som saknar möjlighet att beställa taxi efter midnatt. Hur kan näringslivet finna sig i detta förhållande? De stora företagen kan antagligen på egen hand tillhandahålla körningar då man har kunder på besök, men hur gör de mindre? Och varför finner sig restaurangägarna snällt i detta förhållande?

Grogrunden för svarttaxi måste vara lysande under dylika förhållanden. Det är tråkigt att den svenska veckan har den tydliga indelningen 5 + 2 och ännu tydligare blir det när det är omöjligt att gå ut på restaurang och äta gott och dricka gott, en kväll mitt i veckan.

Nej, vi ska jobba i grottekvarnen fem dagar och sedan släpps vi loss under två dagar och då finns det ingen gräns. Det är bara att läsa polisnotiserna i måndagstidningen.

Mer läsning

Annons