Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dalarna kan lära av Malung!

Annons

Nu glider sommaren in i sista juliveckan. Fortfarande finns massor av arrangemang att välja och vraka mellan. Jag behöver bara nämna Classic Car-veckan i Rättvik och Dan Andersson-dagarna i Ludvika /Grangärde för att själv inse de stora valmöjligheterna.

Du som läst den här spalten liksom tidningens kultursidor de senaste veckorna har kunnat ta del av en viktig debatt om hur Dalarnas kulturliv ska överleva. Många arrangörer, både kända och okända, är pressade av svag ekonomi och sviktande publikunderlag. I veckan gjorde dessutom tre välkända socialdemokrater ett utspel med ett budskap som går ut på att kommuner, landsting och staten måste gå in med nya pengar för att säkerställa Musik vid Siljan, Dalasinfoniettan och Dalhallas långsiktiga verksamhet.

Kanske skulle förslagsställarna göra en resa till Malung och höra sig för hur man får både publik och ekonomi i ett arrangemang som pågår oavbrutet under en hel vecka?

Jag hör till dem som är djupt imponerad över Malungsbornas sätt att få dansbandsveckan att bli till ett så otroligt framgångsrikt arrangemang att det varje år slås nya publiksiffror. Och som därmed ger ett viktigt ekonomiskt tillskott både till arrangörer och det lokala näringslivet.

Säkert är det någon i den bidragsberoende kultursektorn som rynkar på nästan åt något så gement som några dansbandskvällar. Men åt ett arrangemang som det satsas så seriöst på, som dansbandsveckan i Malung, där ideella krafter samarbetar med kommunala företrädare och näringslivet, finns ingen anledning att inta en nedlåtande inställning. Tvärtom!

Arrangörerna i Västerdalarna började i liten skala för 17 år sedan. I inledningen kände de sig för om konceptet skulle bära. Utvecklingen, i år 31 897 besökande(!!), visar om något att upplägget varit väl genomtänkt.

Hotell- och besöksnäringen får under de sju dansbandsdygnen ett viktigt uppsving. Jag talade häromdagen med en näringsidkare som berättade att företagets lönsamhet grundläggs just under dansveckan.

Med åren har massor av sidoarrangemang blivit en direkt följd av den intensiva veckan i Malung.

De flesta av extraarrangemangen är välkomna inslag. Men det finns också inslag som kanske borde ifrågasättas inför fortsättningen.

För folkparken i Malung, Orrskogen, är naturligtvis arrangemanget en guldgruva och garant för att parken också under resten av året ska kunna bjuda till dans bland Västerdalarnas ungdomar.

Med tanke på den debatt som nu förs om mångfalden av arrangemang i länet och det accelererande problemet med att få ekonomin att utvecklas i rätt riktning, skulle jag vilja rikta uppmaningen till arrangörer i länet att ta kontakt med turistchefen i Malung-Sälen, Lars Bälter, och be om lite råd och dåd.

Malung har nämligen hittat ett framgångskoncept som ingen i Dalarna har råd att rynka på nästan åt!

På tal om råd så tror jag också att många arrangörer vars arrangemang publiken sviker, måste börja fundera över hur mycket pengar folk kan spendera på länets olika evenemang.

Det är lätt för mig och många andra att förfasa oss över en sviktande publikström. Vi är ju ofta gratisbesökare i kraft av olika uppgifter. Men det finns alltid en publik som ska betala för sig om det ska bli något arrangemang.

Med de entréavgifter som numera är förknippade med olika evenemang, är det lätt att inse att många grupper i samhället är tvingade till tuffa prioriteringar. För en barnfamilj, exempelvis, är det förmodligen ett eller högst ett par arrangemang som ryms i sommmarbudgeten.

Det är viktigt att våra olika arrangörer också väger in denna aspekt när det är dags att utvärdera sommarens olika satsningar. Inte minst när man för sig själv ska hitta ett svar på frågan varför publiken inte kom i den beräknade omfattningen.

Själv ger jag mig nu några veckors ledighet, väl medveten om Mark Twains bevingade formulering: "Chefredaktörer borde aldrig ta semester. Antingen sjunker upplagan medan de är borta eller också stiger den. Bådadera är lika fel".

Mer läsning

Annons