Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dalarna behöver bilen

Annons

De långa avstånden i Dalarna i kombination med att befolkningsstrukturen är splittrad i många mindre samhällen - Dalarna har inget dominerande befolkningscentrum - gör länet sällsynt beroende av bilen som transportmedel.

Det går helt enkelt inte att få vardagen att fungera för Dalarnas familjer utan bilen. Påfallande ofta har hushållen två bilar.

Vidsträckta Malung är exempelvis en av landets allra biltätaste kommuner. Familjers transportbehov kan aldrig hanteras av kollektivtrafiken i ett län med Dalarnas struktur. Också vår viktiga turistnäring bygger på att folk åker bil hit och i länet. Sex av sju länsinvånare i åldrarna 25-40 år har körkort - en mycket hög siffra.

Alla i Dalarna som har ett starkt behov av bilen eller är verksamma i turistbranschen har anledning att vara kritiska till det förhandlingsspel som den rödgröna pyttipannan nu ägnar sig åt runt den kommande budgeten.

En förutsättning för mp:s medverkan i regeringsunderlaget har ända sedan 1998 varit den så kallade gröna skatteväxlingen. Den är vi på ett principiellt plan inte emot.

S talar ju ofta mot bättre vetande när bland andra Göran Persson hävdar att det inte finns något samband mellan skatten på arbete (världens högsta) och antalet jobb. Naturligtvis finns ett mycket starkt sådant samband, och där finns också en stor del av förklaringen till s arbetslöshetsfiasko.

Kan jobbskatterna bringas ned mot att företeelser med starkt negativ miljöpåverkan beskattas hårdare måste det accepteras. Indirekt medger alltså s att ekonomiska drivkrafter är avgörande för människors och företags beteende - i sig en politisk skräll. Det är viktigt att betona att mp glädjande nog vill sänka skatterna mer på arbete än vad de vill ta igen på miljöbovar.

Mp vill beskatta hästkrafter genom "en koldioxid- och effektrelaterad registreringsskatt för nya bilar" (Peter Eriksson och Maria Wetterstrand på DN Debatt i går).

Genom en sådan skulle just sådana stora stadsjeepar som Peter Eriksson själv kör få 25 procent högre fordonsskatt. Det är lätt att fnysa åt dessa bilar, bland dem Volvos framgångsrika XC 90, som dessutom är löjligt vanliga på Östermalm, där deras terrängegenskaper näppeligen behövs.

Men tekniken går framåt och kraftfulla motorer är inte som förr automatiskt synonyma med hög bensinförbrukning, vilket gör att mp:s skatteförslag träffar snett.

Den gröna skatteväxlingen har varit framgångsrik vad gäller Sveriges beroende av olja för uppvärmning av villor - många har kastat ut sina gamla miljöbovspannor ur källaren och satt in bergvärme eller pelletspanna.

Den har också träffat helt fel när de enorma järnvägsinvesteringarna efter regionalpolitiska överväganden plöjts ned i banor i Norrland som varken industri eller resenärer efterfrågar, samtidigt som vägunderhållet är bedrövligt eftersatt.

Bensin hör redan till hushållens tyngsta utgiftsposter. I Dalarna spenderar gruppen 25-40-åringar, den i produktiv och barn- alstrande ålder som gärna får bli större i vårt län, mer än en halv miljard på bensin per år; mer än 1 000 kronor i månaden per hushåll.

Vi delar alltså ut ris och ros till den gröna skatteväxlingen. Åtdragna tumskruvar på bilisterna får sammanfattningsvis kritik av två skäl: Nya bilar är inte så usla för miljön som de många gamla äldre bilar som Sveriges fattiga befolkning måste hålla tillgodo med. Dessutom är bensinskatten redan hisnande hög. Över två tredjedelar av bensinpriset är redan skatter. För tre år sedan nuddade priserna elvakronorsnivån. Vi är nu farligt nära smärtgränsen igen.

Transporter är nödvändiga för Dalarnas ekonomi och samhällsliv. Det vore dåligt för Dalarna om mp fick igenom ännu högre bensinskatter.

Mer läsning

Annons