Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dalabanan kräver aktivitet

/
  • Det var i november förra året som regionordförande Anders Ahlgren och Banverkets dåvarande generaldirektör Minoo Akhtarzand tecknade avtal om finansieringsformer för dalabanan.  Foto: KLOCKAR MATTIAS NÄÄS

Annons

Att inte engagera sig för att pengar till Dalabanan ur de 30 miljarder som Trafikverket ska fördela i höst borde betraktas som tjänstefel. Därför kräver vi nu en miljard till banan. Hela det borgerliga politikeretablissemanget i länet tiger som muren. Och Christer Gruhs (CG) ruskar litet yrvaket på sig som om det är obekvämt att frågan nu kommer upp.

Varför klappar CG högeralliansriksdagsledamöterna, vars eventuella aktivitet kring Dalabanan inte märkts, i ryggen och kritiserar istället dem som tar upp problemet? Det är kanske ett inslag i valrörelsen. Men glöm inte bort att det finns ofördelade pengar i det rödgröna alternativet. Dessutom så förfogar det rödgröna alternativet över cirka 100 miljarder mer än högeralliansen under budgetperioden 2010 -2021.

Slutar vi driva frågan i länet eller tror alltför hårt på det avtal som riggats mellan de inte längre existerande banverket och regioner/kommuner om satsningar på 800 miljoner i dalabanan, kan vi bli totalförlorare. Min erfarenhet av kamp för järnvägsinvesteringar är att lättar trycket så händer inte mycket.

Christer Gruhs kanske själv ska fråga sig om han med opinionsbildningens kraft kan bidra konstruktivt.

Peter Hultqvist (S)

Riksdagsledamot

Svar direkt:

Jag betraktar vaken yrvaket eller med en känsla av obehag vad som händer med dalabanan. Det avtal som Region Dalarna med ordförande Anders Ahlgren (C) i spetsen fört i hamn i samarbete med kommunerna och regionerna samt Trafikverket (då Banverket) innebär en ekonomisk investeringssamverkan motsvarande 810 miljoner kronor.

Målet med ett tåg i timmen mellan Stockholm och Dalarna är satt till år 2017. Det är en senareläggning med sju år i jämförelse med Peter Hultqvists vision som han i egenskap av ordförande i dalabanans intresseförening presenterade i januari 2007.

Exemplet visar på komplexiteten i frågor som rör infrastruktur. Planläggningen kräver lång tid, ekonomisering och genomförande likaså. Alla goda krafter behövs för att driva på kring länets infrastruktur. Peter Hultqvist är säkert välkommen att ansluta sig till regionens gemensamma insats för att förbättra kommunikationerna.

Christer Gruhs

politisk redaktör

Mer läsning

Annons