Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Bush styr bensinpriset"

Annons

den 12 juli 2006

Vad händer på marknaden?

-Det är otroligt nervöst! Många olika faktorer spelar in, men i botten ligger förstås Irak-konflikten. Kriget har strypt en viktig oljeproducent och ingen vet i dag när Irak kan bli en normal exportör. Men dagens oro har nog också andra skäl.

Vilka då?

-Det är George Bush och utvecklingen på den amerikanska marknaden som styr. Högkonjunkturen i USA leder ofelbart till högre bränslekonsumtion. Men landet lider fortfarande av stormen Katrinas härjningar. Flera raffinaderier har begränsad kapacitet, vilket i sin tur har betydelse för den totala prisbilden. Skulle USA drabbas av en ny omfattande storm kan vi räkna med en panikreaktion.

Men det finns ju andra oljeproducenter?

-Visst, men det är oroligt på många fronter-det upptrappade ordkriget mellan USA och Iran stör, det är betydande inhemska problem i Nigeria, och Sydamerika är heller inte bekymmersfritt. Oavsett var konflikten pågår sitter den amerikanske presidenten med nycklarna till en långsiktig lösning.

Finns andra synliga påverkande faktorer?

-Det ska inte förnekas att det också pågår en tvivelaktig spekulationshandel i syfte att driva upp priset. Dessutom får vi inte glömma vad en ökad efterfrågan i länder som Indien och Kina betyder för prisutvecklingen. Betänk att dessa länder bara är i början av sin tillväxt. Oljebehovet bara växer. Utvecklingen i Asien måste rimligen påskynda utvecklingen av komplement till dagens energikällor.

Borde inte Sverige bli en bra förebild?

-Vi ska givetvis göra vad vi förmår, men heller inte glömma att Sveriges förbrukning inte ens når upp till en promille av världens oljeförbrukning. Ett litet steg på vägen är att vi från 1 augusti blandar in rapsolja i all diesel som saluförs. Rapsen är dessutom producerad i vårt land. Vi hoppas även kunna höja andelen etanol i bensinen till fem procent och vi har tekniska förutsättningar att öka andelen till tio procent, men där slår EU bakut. Regeringen trycker på så det finns hopp om att den ökade andelen blir godkänd 2009.

Men då krävs speciella bilar?

-Nej, inte alls. Även äldre fordon kan tankas med den här blandningen utan problem. Sammantaget betyder de här åtgärderna ett litet steg på vägen.

Hur ser du på skatternas genomslag?

-När skatterna infördes för ungefär 20 år sedan hade vi låga oljepriser. Vi kan säga att det rådde ett bedrägligt lugn inför vad som skulle komma. Skattesystemet saknar nödvändig flexibilitet inför utvecklingen. Skatten uppgår till drygt halva kostnaden på en liter bensin som kostar 12:50 kronor (energiskatt 2:86, koldioxidavgift 2:13 och moms 2:48, totalt 7:47 kronor). Det är naturligtvis inte orimligt att diskutera skattenivån när bensinkostnaden till två tredjedelar utgörs av skatter. Men jag överlåter åt politikerna att debattera skattefrågan.

CHRISTER GRUHS

Mer läsning

Annons