Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Brev till ledarsidan: Skrota JAS!

/

Annons

När kalla kriget upphörde, beslöt vår dåvarande regering att det var fred på jorden. Ny och nyrenoverad försvarsmateriel skänktes eller såldes till hugade spekulanter i andra länder, men JAS-planet levde vidare till astronomiska kostnader. Sedan flera år utbildas 5-7 stridspiloter avsedda att efterträda avgångna piloter, medan JAS-planen i en aldrig sinande ström tillverkas, provflygs och ställs ned i atombombssäkra bergrum, där de antikorrosionsbehandlas i väntan på att falla för åldersstrecket om 20-25 år. Föregångaren till JAS var den över hela världen kända Viggen JA-37. Detta fantastiska flygplan fick i förtid stryka på foten för JAS, som till varje pris skulle byggas, och som enligt mitt förmenande mer var ett svindyrt arbetsmarknadsprojekt, som väl framkallar stor glädje endast hos pojkarna Wallenberg och Metallfacket hos SAAB i Linköping. Förre flygvapenchefen Sven-Olof Olsson sa vid ett seminarium med Svensk Flyghistorisk Förening i februari 2007 att det var en enorm kapitalförlust att låta 37:an gå i graven så tidigt. Förhoppningsvis kan de nyligen avslöjade miljardmutorna kring JAS påskynda skandalprojektets snara död. Varför redaktör Lindquist håller JAS om ryggen är obegripligt mot bakgrund av vad som förekommit och förekommer i ärendet.

BO LINDEBERT

Pensionerad polis med erfarenhet av FN-tjänst utomlands.

Svar direkt:

Vi avhandlar bestämt två olika frågor. Bo Lindebert kritiserar framförallt JAS tillkomsthistoria.

Oavsett vad man anser om tillkomsthistorien är JAS-projektet i dag en realitet. En dyrbar sådan. Varken alliansregeringen eller den socialdemokratiska oppositionen vill avbryta produktionen efter alla gjorda jättesatsningar.

I den situationen är det enligt min mening klokt och rimligt att Sverige säljer JAS på export, så länge projektet pågår, ifall hugade och politiskt någorlunda anständiga spekulanter hör av sig. Man ska naturligtvis göra det bästa möjliga av situationen, sådan denna nu är. Lite goda exportinkomster och internationell PR för svensk flygindustri är verkligen inte att förakta efter alla fel, fadäser och motgångar.

HANS LINDQUIST

Ledarskribent

 

Mer läsning

Annons