Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bra skolförslag, Leijonborg!

Annons

Närmare 45 procent - nästan var annan elev - hoppar av från det fordonstekniska programmet. Nog för att nutida, elektronikspäckade bilar kan vara svårbegripliga manicker, men likväl förefaller gymnasieskolans obligatoriska teoriämnen vara viktigaste orsaken till att så många elever tappar sugen och ger upp.

Närmare 35 procent avhoppar från handels-, industri-, energi- och byggprogrammen.

Det Leijonborgska förslaget andas pedagogisk realism. Tonåren är en besvärlig ålder. Många gymnasieelever dras med kroniskt sviktande studiemotivation. Sänkta krav i de "tråkiga" teoriämnena kan göra skolan mer uthärdlig för dem. Att sänka kraven även i den praktiska undervisningen kan däremot inte komma på tal. Det viktigaste är trots allt att de praktiska programmens elever lämnar gymnasiet som duktiga tekniker. Skolan måste inrikta sig på detta!

- Detta ökar risken för ökad segregation mellan tekniker och teoretiker och grundlägger ett nytt klassamhälle, hör vi alldeles bestämt jämställdhetens väktare utropa.

Ja, risken finns! Den stora skillnaden blir att elever, som saknar betyg i teoretiska ämnen dels blir sämre allmänbildade, dels inte kan söka vidare till universitet och högskolor.

Den ojämlikheten drabbar emellertid redan i dag dem, som hoppar av nyssnämnda utbildningar därför att de inte klarar och/eller ogillar teoretiska studier.

Den som hoppar av i förtvivlan över teoriämnenas tristess och svårighetsgrad torde ändå inte vara alltför attraherad av universitets- och högskolestudier. Människors intresseprofiler är olika.

Precis som Leijonborg påpekade, bör de elever som enligt hans förslag tillåts välja bort teoriämnena till förmån för praktik ges generösa möjligheter till kompletterande studier efter gymnasiet, om de så önskar. Komvux samt vissa folkhögskolor borde härvidlag ha en viktig uppgift.

Mer läsning

Annons