Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Botnia ochNorrbotnia

Annons

Ledarsidan den 21 juni raljerar över miljöpartiets vilja över att satsa på järnväg och skriver självsäkert att Peter Eriksson genom att stoppa tummen i ett socialdemokratiskt öga "förstås" drivit igenom byggandet av Botniabanan.

Problemet är bara att första beslutet om att bygga Botniabanan (mellan Umeå och Nyland norr om Sundsvall) togs redan i mars 1994, då miljöpartiet inte ens satt i riksdagen. Peter Eriksson måste som, på den tiden, vanlig medlem i miljöpartiet Kalix haft en osannolikt stor makt över regeringens beslut.

Brev till ledarsidan/Järnvägar

Kan det möjligen vara så att ledarredaktionen helt enkelt förväxlat det med ett helt annat projekt, Norrbotniabanan (mellan Luleå och Umeå) som i den framtidsplan Banverket lade fram under den socialdemokratiska regeringen hade en planerad byggstart kring 2012?

Det är lätt att göra sig lustig över satsningar i de norra delarna av Norrland med hjälp av uppfattningen att det befolkas av renar, samer och en och annan alkoholiserad ungkarl.

Verkligheten ser helt annorlunda ut. Längs den sträcka som berörs av de två banorna finns fem av Sveriges 40 största städer. De har hittills saknat direkta järnvägsförbindelser mellan varandra. Byggandet av en kustjärnväg upp till Luleå är ett viktigt samhällsbyggnadsprojekt som kommer att skapa helt nya möjligheter till regionförstoring och utveckling för orter som Skellefteå, Örnsköldsvik och Piteå.

Av Sveriges 20 största tätorter är det bara Umeå (som är lika stort som Falun och Borlänge tillsammans) som saknar dagförbindelse med tåg med huvudstaden. Detta missförhållande kommer äntligen att rättas till när Botniabanan invigs kring 2010.

Att jag tycker dessa satsningar är viktiga förtar inte mitt och partiets engagemang för satsningen på Dalabanan och dubbelspåret Falun-Borlänge som Peter Eriksson förtjänstfullt fört fram i samband med offentliggörandet av Banverkets reviderade framtidsplan. Jag kan därför instämma i ledarsidans förhoppning att "arbetarepartiet" moderaterna också visar förståelse för järnvägsinvesteringarnas betydelse och tar till sig de argument miljöpartiet fört fram.

NIKLAS HENRIKSSON,

politisk sekreterare för miljöpartiet i Dalarna

Svar direkt:

Förlåt att vi glömde Norr i Norrbotnia. För övrigt har vi inte gjort oss lustiga över satsningar i Norrland, för som vi ser det finns det inte mycket lustigt i detta.

KARIN ROSENCRANTZ BERGDAHL,

ledarskribent

Mer läsning

Annons