Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bilen har säkert en framtid

Annons

den 8 februari 2007

EU-kommissionens förslag om att minska utsläppen från i genomsnitt 160 till 130 gram koldioxid per kilometer, ska nu hanteras i en rad EU-organ, liksom i de nationella parlamenten. Det blir en besvärlig process eftersom så stora värden står på spel. Bilindustrin är en enorm maktfaktor i Europa och kommer givetvis att hävda att Europa inte ensidigt kan införa regler och system som trasar sönder företagens möjligheter att konkurrera på världsmarknaden.

Men grundorsaken till att vi över huvud taget diskuterar behovet av minskade koldioxidutsläpp är välkänt i hela världen. Ingen kan hävda att bilindustrin tas på sängen. Debatten har pågått länge och även medfört att många stora bilföretag antagit utmaningen att konstruera energisnålare fordon. Liksom att forska och utveckla alternativa drivmedel till olja och bensin.

Att utvecklingen inte gått snabbare har flera orsaker. Det har funnits, och finns fortfarande, en tydlig önskan i den globala bilindustrin om att skynda väldigt långsamt, främst av ekonomiska skäl. Att utveckla nya system som också innebär en långsiktig lösning kostar enorma pengar. Att leda utvecklingen kostar mest och därför passar många stora bilföretag i hopp om att någon annan ska ta de initiala kostnaderna.

Det faktum att miljarder bilkonsumenter saknat ett ordentligt krismedvetande är en annan avgörande faktor till varför systemutvecklingen gått så långsamt. Hur många olje- och bensinkriser har vi inte upplevt under de senaste 15-20 åren utan att de inneburit någon radikal förändring av vårt tänkande och agerande? I stället för mindre och bensinsnålare bilar har fordonsparken expanderat med stora och mycket energikrävande bilar.

Det är lätt att se de mörka molnen när det gäller bilens framtidsutsikter. Men vi ska inte misströsta. Med all världens kompetens i form av forskare, ingenjörer och utvecklare kommer vi förstås att erbjudas olika lösningar. Resan dit kan bli både tidsödande och kantas av besvikelser. Men tveklöst kommer bilen att ha en framtid.

Men den kommer inte att tillverkas och få framföras på ett sätt som gör den till en fortsatt "miljöbov".

CHRISTER GRUHS

Mer läsning

Annons