Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Ansvaret vilar tungt på Scania"

Annons

Under rubriken "politiskt tyst om Scania" för Christer Gruhs ett resonemang om vem som har ansvaret för att lindra konsekvenserna av Scanias avveckling i Falun.

Först vill jag uppmärksamma att kommunstyrelsen i tisdags beslutade om "åtgärdsplan 1" i total enighet. Den är resultatet av gemensamma arbetsgrupper med den lokala företagsledningen och facken samt ett antal möten och kontakter med departement, Region Dalarna, högskolan, länsstyrelsen, länsarbetsnämnd med flera. Om Gruhs hade frågat hade många av spekulationerna i ledaren kommit på skam:

Kommunen har arbetat med frågan sedan fem månader tillbaka, och kommunstyrelsen har givits kontinuerlig information sedan december.

Undertecknad och oppositionsrådet Mikael Rosén (m) ingår tillsammans med kommundirektören och näringslivschefen i den operativa grupp som förberett insatserna.

Idag har vi två personer som i huvudsak arbetar med Scaniafrågan. Kommunen har avsatt fyra miljoner som ska vara en grundplåt. Totalt ingår insatser i storleksordningen fem gånger så mycket, där bland andra Region Dalarna och framför allt Scania bidrar.

Ovanstående är förstås förklaring till den "tystnad" som Gruhs upplever. Just det som ledaren efterlyser; aktivitet, snabbhet och enighet, kännetecknar redan Scaniaarbetet i kommunen.

Fackliga organisationerna är nöjda med det stöd som de fått av kommunen.

Att medarbetarna inte upplever samma stöd är förståeligt och är en naturlig krisreaktion. Att motivera de anställda samt att successivt hitta individuella lösningar för varje medarbetare är Scanias skyldighet.

Att som Gruhs skriva att en flytt kan ske tidigare än planerat skapar bara ytterligare oro när de som läst på vet att produktionen inte kan flytta till Södertälje förrän om tidigast två år.

Gruhs lägger genast ansvaret på stat och kommun, när även ledarsidan borde tydliggöra att ansvaret vilar tungt på Scania.

En statlig nedläggning av ett regemente finns det ingen annan än just staten som kan ta ansvar för. Att dra allt för långtgående paralleller mellan detta och Scania är förhastat och okunnigt.

Försöker Gruhs skapa konstgjorda motsättningar i vår kommun för att få upp valtemperaturen? Den naturliga frågan, även för en liberal tidning, borde vara: Vad gör Scania?

Svar direkt:

Det är utmärkt att Johnny Gahnshag nu tydligt redovisar kommunens planer och åtgärder. Ökad information om vad som händer var ju vad som efterlystes i onsdagsledaren. Det skulle heller inte skada om oppositionen berättade för Faluborna om partiernas syn på Scaniakrisen.

Jag blir dock lite betänksam över Gahnshags begäran om hjälp med att fråga Scanaia om vad företaget gör:

Scania gör nämligen det som företag ofta tvingas till - anpassar verksamheten till ekonomiska realiteter.

Bilindustrin står inför ständiga omprövningar och därför tvingas vi nog nöja oss med beskedet att Scania dels erbjuder de anställda jobb i Södertälje, dels att biltillverkningen blir kvar i landet.

JOHNNY GAHNSHAG JONNY GAHNSHAG (S) ÄR KOMMUNSTYRELSENS ORDFÖRANDE I FALUN CHRISTER GRUHS

Mer läsning

Annons