Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Amelia Andersdotter: Utan insyn tillåts svenska myndigheter ägna sig åt medborgarprofilering – "storebrorssamhället" väntar runt knuten

Annons

Den amerikanska tidskriften Wired berättade i höstas om hur den auktoritära kinesiska regimen redan till år 2020 vill styra landet med så kallade "sociala krediter". Det låter som dystopisk science-fiction, men är skrämmande nära verklighet.

Genom att kartlägga inköp, rörelsemönster, betyg, kontakt med sjukvården, lånehistorik, aktivitet på sociala medier och andra aspekter av varje medborgares vardag hoppas myndigheterna kunna skapa en sorts offentlig kreditupplysningsverksamhet som bestämmer varje individs pålitlighet.

Denna kartläggning ska sedan styra hur lätt det är att få anställning och hyreskontrakt, samt bestämma myndighetsbeslut.

Ett antal kriterier sätts på högsta politiska nivå och sprids sedan ut till arbetarna genom det digitala mediet. Opålitliga människor som går på fel platser, umgås med fel människor eller köper skumma produkter ska inte bara övervakas och begränsas i sitt rörelsemönster, utan även hållas utanför jobb och lånemarknader. Ja, de sociala krediterna förespås i framtiden även kopplas mot dejtingsajter, så att den som missköter sig (i regimens ögon) även kan förhindras från att träffa en partner...

Även om omfattningen och avsikterna är andra så finns skäl att oroas över hur fenomenet, som kallas medborgarprofilering, tar sig uttryck i Sverige. Inte minst är insynen låg.

Enligt en riksdagskommitté som 2014-2016 utredde hur det stod till med den personliga integriteten har både Försäkringskassan och Skatteverket mjukvaror som utvärderar vilka bidragstagare, ansökare och skattebetalare som är mest lämpliga utreda för fusk.

Om det i Kina sker som bärande idé i en central politisk plan så är införandet i Sverige mer decentraliserat och smygande. Men vi vet alltså att två av de största myndigheterna använder sådana för att bedöma om en formell utredning för bidragsfusk ska inledas.

Enligt flera av regeringens dataskyddsutredare behövs det inte ytterligare insyn i profileringsverksamheten, eftersom profilering bara används för bedömningar av om och när någon ska utredas och inte som beslutsunderlag.

Vi har alltså rätt till insyn om en myndighet fattat ett formellt beslut, men ingen rätt till insyn kring hur myndigheten bedömer oss innan det formella myndighetsbeslutet är fattat.

Regeringen har lagt den nämnda riksdagskommitténs begäran om vidare utredning åt sidan, och i stället presenterat ett antal utredningar som trivialiserar eller helt enkelt missförstår vad medborgarprofilering är och innebär.

Lika skrämda som vi bör vara över Kinas steg rätt ut i George Orwells fulländade storebrorssamhälle bör vi vara oroade över svenska beslutsfattares trivialisering av social profilering och sociala krediter.

LÄS ÄVEN:

Fler ledare och krönikor av Amelia Andersdotter

Amelia Andersdotter är liberal skribent med särskilt intresse för IT och integritetsfrågor. Hon är även tidigare ledamot av Europaparlamentet.

Mer läsning

Annons