Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Västerdalsbanan är olönsam

Annons

Svar till "Tågen skall vara kvar i Västerdalarna!", FK 23 augusti

SJ kunde inte driva Västerdalsbanan på grund av för få resande. I dag åker ingen tåg - det går inga. Resenärer har upptäckt landsvägsbussens fördelar, de är sköna att åka i, har luftkonditionering med flera finesser och de angör bryggan i hemmahamnen. Tåget stannar vid den befintliga stationen, ta Dala Floda som ett skräckexempel på felplacering. Hur många Flodabor använder sig av tåget?

Jag har roat mig med att köpa Dalatrafiks "turistkort" och åkte, när det ännu fanns någon gammal rälsbuss kvar, Borlänge-Malung och åter. På uppvägen var vi tre resande, min hustru och jag och en äldre gentleman som steg av i Vansbro. Tågfröken ombord berättade att hon och hennes kollegor tycker att Borlänge-Malung är de bästa turerna. De samtalar med föraren och njuter av naturen under resan. De har sällan fler än tio resande med.

Lars Wennås, fp, ivrar för fortsatt tågtrafik på sträckan. Tacka för det, det är snart val och det kan förhoppningsvis leda till någon vimmelkantig röst från Västerdalarna. Skulle han själv äga och driva rälsbusstrafiken skulle han för länge sedan ha försatts i konkurs. Men nu gäller det inte hans pengar och då går det bra att ivra för olönsam tågtrafik med medel från landstinget. Nu har det ökända Tåg i Bergslagen-företaget inköpt tvenne nya rälsbussar från Tyskland för nära 60 miljoner kronor, en häpnadsväckande summa, som vi dalfolk ska vara med och betala. Det är så att jag spricker av ilska. Det hade räckt till inköp av 24 st nya toppmoderna landsvägsbussar á 2,5 miljoner styck.

Hur i hela världen ska projektet gå ihop? Det gör det inte heller! Tror Tåg i Bergslagen att det ska bli full fart på resandet bara för att de köpt nya rälsbussar? Stationerna ligger fortfarande kvar på samma platser. Vem vet hur de nya bussarna beter sig vintertid i snö, kyla och allt som tillhör årstiden. Det kommer säkerligen att bli ständiga fel. I Uppsala i veckan, stod en av bussarna och sex man försökte att starta den utan positivt resultat. Vi har Reginorna i färskt minne och nyligen läste jag en insändare där en lokförare berättade om en räcka med fel på ett Regina. I vintras uppstod massor av fel på dem. Det konstruerades till och med en isborr till toaletten för att få upp ett hål att kissa i.

En sak vet jag, inte någon röst på folkpartiet vars oppositionsråd i landstinget stöder ett så fullständigt vanvettigt projekt!

Se till att öppna Grycksbobanan för trafik, där kan Dalatrafik sätta in rälsbussarna Falun-Grycksbo i pendeltrafik. Då kommer man möjligen att få in några spänn, åtminstone mer än på Västerdalsbanan.

O TALLBLAD

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons