Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vårdservice per telefon positiv överraskning

Annons

Häromdagen hade jag anledning att söka kontakt med distriktsköterskan i Garpenberg.

Väl medveten om mina egna och andras erfarenheter om problematiken med telefonkontakter med sjukvården bland annat i Borlänge och med Christer Gruhs dagsfärska kommentarer i tankarna, är jag beredd på en svettig eftermiddag framför telefonen.

Jag beslutar mig för att direkt ta tjuren vid hornen, som det heter, och slår numret till Hedemora vårdcentral. Jag får omgående svar och kopplas vidare till det distrikt under vilket Garpenberg hör hemma. Omedelbart ber mig en röst ange mitt telefonnummer inklusive riktnummer.

Jag gör som jag blir anmodad att göra varpå rösten upprepar mitt telefonnummer och meddelar, att jag kommer att bli uppringd 14.05 det vill säga om ganska prick en timme. Jag lägger något förvånad på luren - det här gick ju lättvindigt - och väntar med viss spänning på att en timme skall förflyta.

Exakt 14.05 ringer telefonen och syster X undrar med vad hon kan stå till tjänst!

Inom fem minuter är samtalet avklarat och jag har fått tid för besök på Hedemora vårdcentral!

Egentligen borde det väl inte vara något märkligt med det som av mig ovan relaterats, men för mig är detta fantastiskt efter att som sjukvårdspolitiker under många år ha noterat klagomål över problemen med att komma fram per telefon inom sjukvården.

Jag har visserligen inte aktuell koll på hur det ser ut vid länets andra vårdcentraler men jag har svårt att tänka mig att situationen blivit så mycket bättre än för något år sedan.

I vilket fall som helst tycker jag att Hedemora vårdcentral förtjänar att nämnas som förebild och skall ha en eloge för sin telefonservice.

INGEMAR STRÖM

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons