Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vägverkets "utpressning"

Annons

Skillnaden mellan behov och förmåga är sedan år tillbaka alldeles för stor inom Falu kommun. Hur ska kommunen kunna komma till rätta med problemet?

Högre intäkter genom höjd kommunalskatt är inte tänkbart. Lägre kostnader, genom ett ännu bättre kostnadsmedvetande, effektiviseringar, rationaliseringar samt utökat samarbete med föreningar och företag är nog det enda tänkbara. Och höjda, inte lägre, statsbidrag för de tjänster som riksdag och regering kräver att kommunerna ska utföra.

Att statens ekonomi har förbättrats får vi höra med jämna mellanrum. Inte så konstigt, vi är fortfarande inne i en högkonjunktur.

Nog är väl det egendomligt att Vägverket, under denna högkonjunktur, med regeringens goda minne, tillåts att ta lån av kommunerna för att bygga vägar och cykelbanor. Vägverket kräver också att lånen ska vara räntefria. Pengar som kommunerna i sin tur själva måste låna av bankerna mot ränta.

Kontentan blir att kommunerna med god ekonomi och de kommuner som är villiga att lämna räntefria lån till Vägverket (staten) också får den bästa infrastrukturen. I dag är Vägverkets skuld till kommuner och företag cirka 1,5 miljarder kronor.

Jag anser Vägverkets förfarande är ett oskick. När ska och kan Vägverket betala tillbaka sina lån? Under kommande lågkonjunktur, kanske?

Vad har Dalarnas riksdagsledamöter för åsikter i frågan om Vägverkets "utpressning" av kommunerna och skuldsättning?

Ulf Elgemyr (fap)

kommunpolitiker i Falun

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons