Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vägen borde gå öster om dalgången

Annons

Riksdagsman Hans Unander gör sig i Falu Kuriren på sidan 23 den 23 januari till talesman för Malungs Kommun och Limaborna.

Man skulle önska att en riksdagsman informerade sig bättre innan han yttrar sig offentligt. Det är faktiskt så att det finns andra åsikter om var vägen ska byggas än de som Unander tar upp.

Ett förslag vi fick ta ställning till är att bygga bort vägen öster om dalgången. Det är ett bra förslag som många stöder och som skulle innebära att den intensiva fjälltrafiken försvinner helt från de trånga passager som finns nere i dalen. Den omtalade järnvägsbanken får ligga orörd och fortsätta att fungera som promenad och ridstråk. Området nere vid älven är ett fantastiskt fridfullt och vackert landskap som måste bevaras. Det var ett klokt beslut som regeringen tog när man underkände Vägverkets planer på att bygga vägen där.

Unander skriver att regeringen hittade tidigare okända kultur- och naturintressen i området. Det här är en feltolkning. Dom har alltid funnits där. Det handlar om att lyfta blicken från marken och se sig omkring och uppleva det vackra landskapet. Det handlar om att lyssna på tystnaden. Det är inte enbart slåttergubbar och fornlämningar som är riksintresse. Det är hela dalgången!

En väg i ett öppet landskap gör stor skada eftersom den syns och hörs på långt håll. En väg i en skog försvinner bland träden.

Folk som är rädda för att bygga bort vägen tycks leva i tron att om vägen blir kvar i dalen kommer det att poppa upp näringsverksamhet och arbetstillfällen alldeles av sig av sig självt. Man säger att näringsidkare längs vägen kommer att drabbas om den byggs bort. Så vitt jag vet finns det i dag inte en enda näringsidkare mellan Tandö och Limedsforsen som lever av att turisterna åker förbi. Jag vet däremot tre näringsidkare längre norrut som har stängt trots att dom finns bredvid vägen. Det påstås också att en väg i skogen öster om skulle bli till men för jakt och skogsbruk. Det är svårt att förstå med tanke på att Sveriges skogar överallt genomkorsas av vägar. Vad jag vet är det inte några problem på andra ställen.

Man försöker bygga bort vägar där det går. Äppelbo och Björbo är två färska exempel. Har man drabbats negativt där eller är alla nöjda? Dom jag har pratat med är jättenöjda. Jag inbjuder härmed Äppelbo och Björbo att komma med synpunkter.

Framtiden i Lima finns i naturen. Jag är helt övertygad om att kommande generationer kommer att sälja naturupplevelser till tyskar och holländare. Ekoturism, jakt, fiske och tystnad är saker som inte finns nere i Europa. Vi som lever nu har ett stort ansvar och kan lägga grunden till detta genom kloka och genomtänkta beslut. Unander måste komma hit och titta så kommer han att förstå att det inte går att bygga en 27 meter bred väg mitt i vårt fina landskap. Den nya vägen ska byggas öster om dalgången. Det blir en snabb och trafiksäker väg för fjällturister som har bråttom. De som vill ta det lite lugnare kan svänga in på den gamla vägen och se sig omkring.

LARS-URBAN HELJE

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons