Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

(V) vill ha nolltaxa i kollektivtrafiken

Annons

Lokalpolitik Mora: Nolltaxa i kollektivtrafiken - bara en kostnad eller omfördelning av medel eller kanske en aktiv byapolitik? Att Vänsterpartiet i Mora driver frågan om nolltaxa inom kollektivtrafiken iMora är ingen hemlighet. Hur ska detta finansieras? V föreslår följande: Kollektivtrafiken kostar ca 20 miljoner totalt för Mora kommun ungefär 10 miljoner kommer tillbaks som biljettintäkter. Lite mindre än hälften av biljettintäkterna är resande till och från Mora kommun som inte kan innefattas av nolltaxa i Mora. Kvar är ca 6 miljoner som måste finansieras. Med en "nolltaxa light" där enbart människor som är skrivna i kommunen får åka gratis innebär att besökare i Mora får betala för sin

resa som idag.

Ett personligt busskort måste dock inhandlas av kommuninnevånaren, 50 kronor per kort är vad kortet kostar idag. Som finansiering kan man införa Linux som operativsystem på kommunens datorer. Genom att införa Linux i skolan så kan man spara ca 3.5 miljoner på lägre licensavgifter. 2.5 miljon måste finansieras med skattemedel.

De positiva effekterna: Först och främst är det en miljöåtgärd om människor byter från bil till buss men då krävs samtidigt en synkroniserad tidtabell som inte existerar idag. Detta har V föreslagit att man skall införa. För det andra så vill V införa nolltaxa för att få boende i byarna i Mora kommun mer attraktivt.

Vi vet alla att det är svårt att hitta boende i Mora tätort. Ute i byarna är det svårt att sälja sina hus. Kan nolltaxa på bussarna möjliggöra att tomma hus i byarna hyrs ut bland annat till barnfamiljer så uppstår en större möjlighet att bevara skolor och affärer i byarna. Hur mycket är inte det värt? V beräknar att det finns utrymme i Moras ekonomi att införa "nolltaxa light" utan att skatten behöver höjas.

David Örnberg, ordförande (V) i Mora

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons