Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Trafiken fungerar på Västerdalsbanan

Annons

Svar på O Tallblads insändare "Västerdalsbanan är olönsam",FK 3 september.

Orsaken till att det inte har gått motorvagnar på Västerdalsbanan är att fordonen har varit trasiga. Orsaken till det kan vi diskutera i oändlighet men huvudsaken är att två av motorvagnarna har varit inne för upprustning samt att TiB:s styrelse tagit beslutet att två av vagnarna ska vara kvar och genomgå flera upprustningar.

En av dessa renoverade vagnar har kommit tillbaka från Motala och i dag, onsdag, finns inte en enda planerad inställd tur på Västerdalsbanan!

Du beskriver en resa efter banan där det enligt ombordpersonalen sällan är mer än tio resenärer. Men du glömde tala om vilken tid på dygnet du åkte! Troligen är detta en motorvagn som går mitt på dagen och då är det inte många resenärer. Testa en morgon- eller kvällstur i stället!

Du skriver att om Lars Wennås själv hade skött trafiken hade han gått i konkurs för länge sedan. Det tror inte jag. Om Lars hade tagit hand om trafiken hade han sett till att få en operatör som är intresserad av att köra trafik på järnväg!

Det finns med andra ord andra operatörer, och fördelen med TiB:s trafik är att den upphandlas i konkurrens och det betyder att om SJ inte längre vill köra på Västerdalsbanan, och om de kan krångla sig ur avtalet med TiB, kan TiB göra en ny upphandling och få en operatör som är intresserad av att driva trafiken. Det finns ett antal företag som är intresserade av att starta trafik i landet så det skulle förvåna mig om det inte kom in flera anbud den här gången!

Vi har haft andra operatörer på banan tidigare och då har trafiken skötts mycket bättre. Under den tiden var det definitivt inga tio resenärer per tur!

Det är även lite annorlunda om TiB gör en upphandling som bara gäller Västerdalsbanan. Förra gången ingick Västerdalsbanan i ett helt paket med all trafik i regionen. Visst är det en fördel att ingå i ett stort upplägg men vi ser ju hur trafiken har skötts hittills. Nej en ny operatör är nog det som kan rädda banan!

Är det inte smartare att köra bussar på kortare sträckor och utnyttja den järnväg som faktiskt finns? Jag kan hålla med dig om att hållplatserna och stationerna på Västerdalsbanan inte ligger där resenärerna vill stiga på och av men det kan ju ändras. Bygg fler perronger där folk behöver dem!

Din idé om att sätta in de nya motorvagnarna i trafik mellan Falun och Grycksbo visar endast hur dåligt insatt du är. Du kan inte på fullaste allvar mena att du anser att det blir mer lönsamt att köra pendeltrafik mellan Falun-Grycksbo i den enorma hastigheten av 40 km/h! Det går nästan fortare att cykla till Falun! Till det ska du lägga att du har tänkt att göra det med en vagn som tar ca 100 passagerare.

Visst kan banan uppgraderas från vut-banan och rustas så hastigheten kan höjas men det finns allt för många seriösa projekt som kommer före.

Visst skulle det vara trevligt om TiB kunde få igång persontrafik på räls till Grycksbo men det ser ganska mörkt ut med det. Främst tänker jag på alla som protesterar mot godstrafiken. Hur tror du att de skulle reagera om det även skulle bli tal om persontrafik med följd att det blir en utökning av antal tåg förbi deras fönster och skolor?

Och om det nu skulle bli persontrafik till Grycksbo så tror jag att de motorvagnarna som idag finns på Västerdalsbanan skulle passa bättre där.

Nej, sätt in bussar på sträckor som inte har järnväg och låt järnvägstrafiken utvecklas!

Det vinner vi alla på i längden!

VÄSTERDALING SOM TÄNKER RÖSTA PÅ FP

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons