Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Telia gör fel men ber inte om ursäkt

Annons

Det hela började med att jag och min förre detta man hjälpte vår dotter att få ett ungdomsabonnemang när hon började plugga i Arjeplog.

Jag gick in som borgenär, eftersom hon är för ung att teckna ett eget abonnemang. En dag ringde hon och var alldeles uppriven för att hon hade fått ett inkassokrav från Telia om en obetald telefonräkning. Även jag fick ett inkassokrav på en obetald telefonräkning, eftersom jag stod som borgenär för telefonnumret.

Jag tog kontakt med Telia och ifrågasatte räkningen, men de sa bara att jag skulle betala räkningen, basta! De var väldigt snabba att stänga av hennes telefon också.

Min före detta make kontaktade också Telia och fick höra samma sak. Vi turades om att ringa till Telia ett antal gånger för att försöka få fram hur räkningen kunde vara så hög. Men det enda svar vi fick var att vår dotter måste ha suttit i telefonen väldigt mycket.

När min före detta make pratat med Telia ännu en gång var det en tjej på Telia som kollade på datorn vad det stod (och det ska hon ha en stor eloge för). Det visade sig att de hade begärt betalt för ett vuxenabonnemang. Och plötsligt sjönk räkningen till bara hälften!

Jag kontaktade Telia och frågade vad de hade tänkt göra åt inkassokravet som både jag och min dotter fått. Det skulle de återkalla, de hade även stängt av dotterns telefon under den här tiden så jag undrade givetvis vad de skulle göra åt detta. Telefonen kopplade de in utan ny kostnad.

Men under hela denna tid bad Telia inte om ursäkt en enda gång. Jag fick begära papper på att de hade återkallat inkassokravet för att få det svart på vitt. Allt detta hände hösten 2002.

Vi trodde att allt var frid och fröjd, men ack vad vi bedrog oss.

I januari 2003 ringde min dotter från Arjeplog och talade om att hon hade fått en betalningspåminnelse på bredbandskostnad från Telia.

Min före detta man kontaktade Telia eftersom vår dotter inte kunde påminna sig att hon hade fått någon räkning på bredband.

Åter igen fick vi höra att det var Telia som hade gjort fel!

De hade inte skickat ut någon vanlig räkning först, men ändå kunde de skriva på betalningspåminnelsen att räkningstiden gick ut 31 december 2002.

När min före detta pratade med Telia visste de direkt vad det handlade om, eftersom det var fler som hade ringt och undrat vad det var frågan om. När min före detta frågade när denna räkning skulle vara betald fick han till svar att den skulle betalas den 31 januari. (Dottern fick räkningen den 14:e eller den 15:e) vi hade alltså två veckor på oss att betala.

Även jag tog kontakt med Telia och ifrågasatte om man inte skulle ha en månad på sig att betala en räkning och att vi inte kunde se eller kontrollera om Telia har gjort något fel. Och bara så där kunde den tjej jag pratade med ge oss tid till den 28 februari med betalningen.

Man blir väldigt fundersam över att Telia verkar få göra som de vill och göra hur många fel som helst och ställa krav på oss "vanliga människor" utan att på något som helst sätt meddela detta eller be om ursäkt. Men om jag missar att betala en telefonräkning i tid så kommer inkassokraven och kronofogden och flåsar en i nacken utan pardon (annars blir man prickad i tre års tid.)

ANNICA JOHANSSON

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons