Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tekniken finns redan

Annons

Svar till signaturen Väljare:

I NLT har signaturen "Väljare" kommenterat min insändare om vätgas och lagring av el. Jag vet inte om "väljaren" är upprymd över möjligheterna eller tvivlande inför upplysningarna. Jag instämmer i slutklämmen, man skojar inte om stora problem.

Vi politiker kan självklart inte göra egna utredningar i alla frågor. Vi utgår från att offentlig statistik är korrekt, att bolag gör riktiga redovisningar och att intresseorganisationer redovisar sanna siffror. Självklart kan det förekomma urval som avser att favorisera egna intressen.

Uppgiften att svensk industri spiller ut vätgas som skulle räcka för drift av en miljon bilar är hämtad från vägverkets publikation "Våra vägar" februari 2000. Statistiken över spilld vattenmängd i svenska vattenkraftverk hittar man under rubriken "off peak" för redovisade flöden hos kraftbolagen. Stem har sammanställningar.

Tekniken att med överskottsel dela vatten i väte och syre har använts i många år och är inget nytt. Vätgasdrivna bränsleceller driver bilar kommersiellt i Tyskland och Holland.

Jag tror inte som skribenten att jag behöver upplysa vare sig ABB eller Högskolan om dessa möjligheter.

Det faktum att oljan som råvara i huvudsak finns i vissa länder och konsumtionen i huvudsak sker i andra gör att exempelvis USA nu håller på med en stor omställning för att minska sin sårbarhet.

Alla stora bilindustrier har redan klarat sin teknikutveckling för att göra sig fossilfria. Det är bara kloka politiska beslut som fattas för att vi ska växla spår.

Som exempel kan nämnas att Tony Blair, Storbrittaniens premiärminister, har föreslagit att bilar med fossilbränsledrift skall förbjudas i nybilsförsäljning från 2005.

JAN LINDHOLM

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons