Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Systembolagets dubbelmoral

Annons

På Kristi himmelsfärdsdag firades Folknykterhetens dag och så har gjorts sedan 1925 i Sverige. I dag kanske inte alla känner till denna företeelse. Därför känns det extra viktigt att lyfta fram den viktiga frågan om nykterhet i Sverige.

Systembolaget hade den 30 maj en helsidesannons i NLT där man hyllar sig själv som ett företag som stävjar ungdomars drickande. Åtminstone fick jag det intrycket. Man menar i annonsen att ökad tillgänglighet ökar konsumtionen bland ungdomar.

Det är sant och tillgängligheten bör därför vara begränsad. Jag tror i och för sig inte att Systembolaget har något annat skäl för att lyfta fram detta problem än att man vill ha monopol på spritens miljardintäkter. Detta genomskådades inte minst när alkoläsken lanserades i mitten på 90-talet. Det var en dryck som till sin natur vände sig till ungdomar.

Vad Systembolaget inte säger något om i sin annons, är att alkoholen också är ett problem för vuxna människor. 3-4 barn i varje skolklass har någon vuxen i sin närhet med alkoholproblem. För att våra barn och ungdomar inte ska hamna där själva måste vuxenvärlden ta sitt ansvar och sätta stopp för alkoholkonsumtionen.

Om vi ska få en nykter ungdomsgeneration finns det ingen annan väg att gå än att torrlägga vuxengenerationen. Det är inte ungdomarnas fel att de dricker.

Våga vara ett föredöme för dem som ska ta hand om oss när vi blir gamla. Våga säga nej. Våga vara förälder. Våga vara vuxen och ta ansvar.

WALDEMAR LANDÉN

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Mer läsning

Annons